Skrevet av Emne: Chevrolet -34 Standar 4door Hotrod prosjekt  (Lest 55070 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget 34cheva.v12

• Wannabe
  • **
Chevrolet -34 Standar 4door Hotrod prosjekt
« på: 12. mai 2011, 10:49 am »
Hei folkens.
Er ny på foraet så tenkte jeg skulle legge ut litt info om en -34 jeg har hatt noen år og som jeg gjerne vil bygge hotrod av.

Bilen er kjøpt ny av fylkes vetrineren på rena i 1934, ankomm norge fra statene i 1935 og er registrert første gang i norge da som -35 mod.

Bilen var flittig brukt i teneste der frem til krigen og siden eier var vetriner ble ikke bilen beslaglakt under krigen slik som de fleste andre biler ble.
den ble kjørt i teneste ut i 50 tallet. I -67 fløtte datteren til vetrineren til hønefoss og hun kjørte flytte lasset sitt i denne bilen og det var vel den siste turen bilen ble brukt på lang tid. (44år)
bilen ble satt inn på en låve og sto der til den ble plukka fram i -90 og satt inn i en garasje,på kjøpt nye dekk siden dem hadde råtna av og motoren sto bomm!
Der har den stått til jeg kjøpte den for noen år siden, Kvelden etter att jeg henta den hadde vi en liten dugnad med påfølgende ide om å starte motoren.
Slo sylindrene fulle av diesel og dytta att og fram på verkstedet i gear til motoren tørna :)
fikk en liten skjenk i gasseren med bensin å trakka på start pedalen så FYRA bilen :)   etter 44ÅR!   slå den ;)  da var det liv i smia gitt...   
fikk lakt opp en ny bensin slage med kanne så hadde vi vår første kjøre tur ute på gården.

Bilen er ganske bra, lite eller nesten ikke rust og fin i plata.
Intriøret er tatt av trekket siden det tydlig vis var noen som skulle shine opp dette en gang i tiden men det er ikke gjort så det er ufulstendig :(

Her kommer noen bilder

Tanken var å ta av karossen og bokse ramma, bygge delt bakstilling og sette inn V motor å 8-71 presse med automat :)
Har allerede både motor og kasse,bakstilling er på vei ;)
« Siste redigering: 12. mai 2011, 11:02 am av 34chevav12 »
Ingen tingen er perfekt orginalt!

Utlogget Hotrodder

• Medlem NSRA
  • Guru
  • *
Sv: Chevrolet -34 Standar 4door Hotrod prosjekt
« Svar #1 på: 12. mai 2011, 11:14 am »
Kul bil!
Hvilken bakstilling blir det?
Good judgement comes from exerience, and a lot of that comes from bad judgement.

Utlogget 34cheva.v12

• Wannabe
  • **
« Svar #2 på: 12. mai 2011, 11:31 am »
Kul bil!
Hvilken bakstilling blir det?

Du får ikke få sjokk da ;)   

Det blir delt bakstilling av BMW e-39 turing   (525td for eks)
bruker denne fordi den er flott å se på med alu berearmer og travers og fordi støtdemperene på turingen ligger inn mot senter i traversen slik at den er selvberende uten noen form for demping eller fester opp i mot kaross ;)
å så er det jo luft belger orginalt :)

Utlogget Hotrodder

• Medlem NSRA
  • Guru
  • *
« Svar #3 på: 12. mai 2011, 13:07 pm »
Stilig!
Artig med litt nytenking.
Blir spennende å se hvordan den blir i ramma på gammelbilen.
Good judgement comes from exerience, and a lot of that comes from bad judgement.

Utlogget 34cheva.v12

• Wannabe
  • **
« Svar #4 på: 12. mai 2011, 18:16 pm »
Stilig!
Artig med litt nytenking.
Blir spennende å se hvordan den blir i ramma på gammelbilen.

bredda på travers festene passer nesten rett i senter i ramme bjelkene ;)
blir å bokse ramma å stive av litt så blir det nok bra, mangler å bestille bere armene forran å lage tverrbjelken og coil overs der da.
tenkte å bruke mustang II bere armer oppe å nede med spindel og forandre boltsirkel til BMW siden det blir det bak også.

hvor bestiller dere berearmer og spindler for en grei penge ?

slik er bilen i dag :)

« Siste redigering: 11. september 2011, 21:57 pm av -34cheva.v12 »

Utlogget thomas

• Medlem NSRA
  • Guru
  • *
« Svar #5 på: 12. mai 2011, 18:54 pm »
Hei og velkommen til forumet.
Trodde 5-bolt BMW og Chevrolet var det samme  ??? Chevy har 4 3/4".
Jeg kjøpte hele framstillingen mi hos Speedway Motors. Greie priser og kjempeservice.

http://www.speedwaymotors.com/search-mustang-2.html?page=GRID

Thomas.

Utlogget 34cheva.v12

• Wannabe
  • **
« Svar #6 på: 12. mai 2011, 19:04 pm »
Hei og velkommen til forumet.
Trodde 5-bolt BMW og Chevrolet var det samme  ??? Chevy har 4 3/4".
Jeg kjøpte hele framstillingen mi hos Speedway Motors. Greie priser og kjempeservice.

http://www.speedwaymotors.com/search-mustang-2.html?page=GRID

Thomas.

Takk for det.

Nei prøvde med BMW felger på orginal spindelene men det passa ikke desverre, mulig det er noe som er bytta men er samme boltsirkelen både forran å bak på min...  tror dene standar`n som er litt mindre en Master`n har mindre bolt sirkel altså, viss ikke jeg har målt feil da :)

Utlogget Hotrodder

• Medlem NSRA
  • Guru
  • *
« Svar #7 på: 12. mai 2011, 19:40 pm »
Vanlig Chevrolet personbil-boltmønster er 5x4,75 tommer som tilsvarer 5x120,6 mm.
BMW boltmønster er 5x120. Dette går om hverandre, men senterhullet på BMW felgene vil bli for stort. Det er veldig viktig å dreie en hylse som fyller ut dette tomrommet, da det er senterhullet, både på BMW og Chevrolet som sentrerer felgene på spindelen.

Bestill Mustang II forstilling med Chevrolet boltmønster, så skal det være svært likt med BMW mønsteret. Ford boltmønster er noe annet, så unngå det sammen med BMW bakakselen.

Jeg har Jaguar aksel bak (Chevrolet boltmønster) og Mustang II forstilling med Chevrolet boltmønster foran og Borbet felger fra en tidlig nittitalls BMW 5 serie rundt om. Byttet til forsterkede og litt lengre hjulbolter foran, fordi jeg måtte space ut forfelgene 20 mm. Dette hørest selvsagt vanvittig mye ut, men det kommer av at BMW felgene bygger ca 20 mm mer inn enn ut, mens Chevrolet spindlene er laget for felger med null (nøytral) i innpress. Dermed vil spacerne på 20 mm være bedre for hjullagrenes holdbarhet enn om man ikke gjorde det.

Utlogget 34cheva.v12

• Wannabe
  • **
« Svar #8 på: 12. mai 2011, 21:55 pm »
Vanlig Chevrolet personbil-boltmønster er 5x4,75 tommer som tilsvarer 5x120,6 mm.
BMW boltmønster er 5x120. Dette går om hverandre, men senterhullet på BMW felgene vil bli for stort. Det er veldig viktig å dreie en hylse som fyller ut dette tomrommet, da det er senterhullet, både på BMW og Chevrolet som sentrerer felgene på spindelen.

Bestill Mustang II forstilling med Chevrolet boltmønster, så skal det være svært likt med BMW mønsteret. Ford boltmønster er noe annet, så unngå det sammen med BMW bakakselen.

Jeg har Jaguar aksel bak (Chevrolet boltmønster) og Mustang II forstilling med Chevrolet boltmønster foran og Borbet felger fra en tidlig nittitalls BMW 5 serie rundt om. Byttet til forsterkede og litt lengre hjulbolter foran, fordi jeg måtte space ut forfelgene 20 mm. Dette hørest selvsagt vanvittig mye ut, men det kommer av at BMW felgene bygger ca 20 mm mer inn enn ut, mens Chevrolet spindlene er laget for felger med null (nøytral) i innpress. Dermed vil spacerne på 20 mm være bedre for hjullagrenes holdbarhet enn om man ikke gjorde det.

hmmm... 120 og 120.6 passer ikke helt vet du ;)
Har så jeg får gjort nytt nav i fresen med riktig bolt sirkel så da gjør jeg det :)

er det noen plass jeg får kjøpt ferdig bredda skjermer i stål tro ? eller koster dette foten og halve hånda ?
Kansje noen på foraet her tar en slik jobb for en god neve dollar rett i foret ;)

Må bredde ca 4" bak og 3 tommer forran..

Gleder meg stort til å få ferdig ramma og krysset så det blir prøve montering av motor og kasse.. det er et skikkelig pågangs skudd :)

Utlogget Hotrodder

• Medlem NSRA
  • Guru
  • *
« Svar #9 på: 13. mai 2011, 08:13 am »
Forskjellen er på 0,6 mm. Det vil si 0,3 mm i avvik pr bolt. Hva er tillatt slingringsmonn i produksjonen av felger? Særlig gamle stålfelger... Vil tro den ikke er særlig mindre enn 0,3 millimeter? Eller for ikke å snakke om et par rustede velbrukte stålfelger? Men for all del, det ER en forskjell. Nekter ikke for det.
Men forskjellen er ihvertfall ikke sånn at man har problemer med å få skrudd på felgene. Jeg har montert og demontert mine felger utallige ganger i løpet av byggeprosessen og de sklir rett på.
Se på et vanlig amcar treff alle 70 talls Camaroene med BMW felger. Jeg tror vi hadde hørt det ganske kjapt om de var plaget av knekte hjulbolter. Miljøet er ikke større enn det.

Jeg kommer til å kjøre med mine BMW felger på rodden når den er klar. Jeg er mer opptatt av senterhullet enn de 0,3 millimetrene pr bolt.
Mange er forresten ikke klar over at på Jaguar bakakslene er den tykke stoppskiven under spindel mutteren felg-sentrering.

Utlogget 34cheva.v12

• Wannabe
  • **
« Svar #10 på: 13. mai 2011, 10:48 am »
Forskjellen er på 0,6 mm. Det vil si 0,3 mm i avvik pr bolt. Hva er tillatt slingringsmonn i produksjonen av felger? Særlig gamle stålfelger... Vil tro den ikke er særlig mindre enn 0,3 millimeter? Eller for ikke å snakke om et par rustede velbrukte stålfelger? Men for all del, det ER en forskjell. Nekter ikke for det.
Men forskjellen er ihvertfall ikke sånn at man har problemer med å få skrudd på felgene. Jeg har montert og demontert mine felger utallige ganger i løpet av byggeprosessen og de sklir rett på.
Se på et vanlig amcar treff alle 70 talls Camaroene med BMW felger. Jeg tror vi hadde hørt det ganske kjapt om de var plaget av knekte hjulbolter. Miljøet er ikke større enn det.

Jeg kommer til å kjøre med mine BMW felger på rodden når den er klar. Jeg er mer opptatt av senterhullet enn de 0,3 millimetrene pr bolt.
Mange er forresten ikke klar over at på Jaguar bakakslene er den tykke stoppskiven under spindel mutteren felg-sentrering.

Neida, sant det.  er nok viktigere å få en senter ring som passer perfekt for da er det jo uansett i senter om boltene bommer litt.. mulig selve bolten gir seg det lille der da den blir etter dratt også.

var mye fint å få kjøpt til mustang forstillinga da :)  jeg skal jo ha skjermer så spørsmålet er om jeg skal kjøre med orginale mustang bruer eller kjøpe slike som er i rør form ?
Er jo endel flottere å se på med rør men blir jo en annen pris da :)

Utlogget thomas

• Medlem NSRA
  • Guru
  • *
« Svar #11 på: 13. mai 2011, 11:45 am »
Hei.
Jeg hadde bruer i plate først, men kjøpte i rør. Kjøper du i rør , så slipper du kaster staget også.
Tar mindre plass ifm. skjermer.
Anbefaler deg å kjøpe i rør.

Thomas.

Utlogget Hotrodder

• Medlem NSRA
  • Guru
  • *
« Svar #12 på: 13. mai 2011, 13:20 pm »
Har lest endel på amerikanske forumer om caster stag eller ikke. Noen har opplevd at nedre bærearmsbolten ryker når caster staget er borte (stygg sak..)
link:
http://www.hotrodders.com/forum/mustang-ii-kit-failure-18601.html

Jeg har selv forstilling uten caster stag, og man trenger jo ikke akkurat være ingeniørutdannet for å se at den nedre bærearmsbolten blir utsatt for vesentlig større påkjenninger når caster staget er fjernet.
Mulig det ikke er nødvendig, men jeg har valgt å lage en ekstra støtte ned fra ramma som avlaster den nedre bærearmsbolten i bakkant. Se bilder i prosjekt tråden min. For å få til dette må man bruke en lengre bolt enn originalt. Da jeg byttet bolt gikk jeg samtidig opp på boltstyrke fra grade 5 til grade 8.
Det bringer oss inn på enda en "typisk" diskusjon: Er grade 8 bedre, eller blir den sprø ift. Grade 5?

Grade 8 tåler riktignok ikke å bøyes så mye som grade 5 før den knekker, målt i antall grader bøye-vinkel.
Men grade 5 bolten bøyes av krefter som som grade 8 bolten ikke gir etter for. Faktisk vil grade 5 bolten BÅDE bøyes OG knekkes før grade 8 bolten begynner å gi etter. Så da blir det mer et definisjons spørsmål. Knekker grade 8 bolten, vil grade 5 bolten uansett ha knekket lenge før.

Det er også VELDIG viktig å sette inn bærearmsboltene med kobberpasta el. ved montering. Ellers vil de "kald-sveise" seg fast i hullet i traversen og knekke før eller siden. Rustfrie bolter er særlig utsatt for dette.

Utlogget 34cheva.v12

• Wannabe
  • **
« Svar #13 på: 15. mai 2011, 12:27 pm »
Hei.
Jeg hadde bruer i plate først, men kjøpte i rør. Kjøper du i rør , så slipper du kaster staget også.
Tar mindre plass ifm. skjermer.
Anbefaler deg å kjøpe i rør.

Thomas.

Mye finere med rør i allefall, blir litt skeptisk over lesinga på forumet i usa om mustang II å brudd i forstilling men det går vel bra..
Leter som pokker etter steder å få kjøpt karosserideler i stål, kunne tenkt meg skermer rundt om med bredding   ???
noen som vet om for salg eller vet noen som kan gjøre jobben med bredding og litt sveising ?

Utlogget Hotrodder

• Medlem NSRA
  • Guru
  • *
« Svar #14 på: 16. mai 2011, 08:09 am »
Her er et forslag til forsterkning av nede bærearmsinnfesting når casterstag er sløyfet. Illustrasjonen er hentet fra samme forumet som jeg linket til høyere opp.

Jeg har gjort dette på min. Den gule trekanten følger ofte med originalt fra produsenten av kit'et.