Skrevet av Emne: 1937 Chevrolet Master  (Lest 160548 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Pappa Wolf

  • Medlem NSRA
  • Guru
  • *
  • Innlegg: 548
Sv: 1937 Chevrolet Master
« Svar #540 på: 27. februar 2018, 07:49 am »
Besluttet meg for, at skulle jeg starte motoren, måtte jeg være sikker på hvordan den har det innvendig. Og jeg gad ikke montere ledningsnett, og alt det andre.
Så jeg bygget i stedet en kontrollboks, ut av noen gamle instrumenter og en 19" verktøykasse fra Biltema. Brukte en treplate, da den er enklere å manipulere enn stål. Instrumenter og kontakter var jo ikke noe problem at montere. Men ledningene var litt mer utfordrende. Men jeg fikk det til. Og boksen funker.
Så må jeg bare få ordnet kablene til starter. Vanntemperatur. Oljetrykk. Coil og turteller.
Men så lenge det er minus 12 i garasjen, så blir jeg lengst mulig i hobbyrommet.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

most of my cars are "b.o.o.j.a.s."

Built out of junk and skils

Utlogget Pappa Wolf

  • Medlem NSRA
  • Guru
  • *
  • Innlegg: 548
Sv: 1937 Chevrolet Master
« Svar #541 på: 09. mars 2018, 08:18 am »
Det ble en liten video. Og masser av frustrasjoner.
Og en ny radiator til Masteren, (eller gammel med oppgradert register)

https://www.youtube.com/watch?v=DsXDs15hG-k

Men.......!

Jeg hadde jo kjøpt en (ifølge tidligere eier) fungerende forgasser, som jeg kastet på Masteren i et forsøk på å blåse liv i motoren og motivasjonen.
Bygget også kontrollboks, så jeg kunne holde øye med de vitale ting. Temp. oljetrykk mm
Prøvde så å koble alt opp, og starte. ville bare høre den fyre opp.

Hørte bare hvining fra starteren og litt knurring av tenner på flexplata. "Fankern" Tenkte jeg "Har jeg montert starteren feil!? Den har jo vært av et par ganger!" Oppdaget at jeg hadde for mange shims på!! Husker ikke hvordan jeg har fått til det, men plukket de ut, og startet fra null igjen. Frem med 1/8 Metallboret, og sjekke klaringen mellom bendixakslingen og tennene på flexplata. Passet uten shims!?
Lurer litt på hva pokker jeg har hatt i hodet, da jeg monterte den sist. men fikk den opp på plass igjen, og nå gikk motoren rundt uten problemer.

Koblet kontrollboksen på, og vippet alle brytere på "On" og trykket på "Start"

Det var liv, eller rettere eksplosjoner og litt "POFF" i forgasseren. men ikke noe annet. Jeg skjønte jo ingenting, for motor var jo kjørt inn, og fordeler boltet fast!??

Prøvde å justere litt på fordeleren, men det hjalp lite.

Gikk et par runder omkring bilen, stakk nesen ned i eksosen, alt luktet normalt!!

Jeg tenkte at jeg heller måtte verifisere TDC, og plukket ut tennplugg 1. sjekket med fordeleren, og den var som det skulle være!?

Gikk å satte meg i stolen min, med en kopp kaffe. og tenkte. Alt annet var jo på stell.
Eneste ukjente var forgasseren.

Husket jo at bensinfilterhuset var limt sammen på grunn av manglende gjenger på koblingen. Og det var litt andre alternative reperasjoner.

Gikk ut til bilen igjen, og kunne se bensinen renne sakte men sikkert ut av gasseren og ned siden på innsuget.

"Fokkers" Tenkte jeg, og begynte å skru den av motoren.

Vel inne på hobbyrommet, fant jeg ut av at den gasseren trengte mer en bare en lett overhaling.

Så om noen av dere som leser dette, skal sette en gasser på hylla, om det så bare er for en uke. Legg gasseren i en pose og bruk en halv boks med WD40 både innvendig og utvendig på gasseren, og lukk posen. Forsegl den med en strips, og legg den gjerne i en pose til, før den bliver lagret. Det gjør det enklere å ta den i bruk senere.

Kommer litt bilder til senere.
most of my cars are "b.o.o.j.a.s."

Built out of junk and skils

Utlogget Pappa Wolf

  • Medlem NSRA
  • Guru
  • *
  • Innlegg: 548
Sv: 1937 Chevrolet Master
« Svar #542 på: 09. mars 2018, 14:42 pm »
Ser jo ikke helt ren ut.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

most of my cars are "b.o.o.j.a.s."

Built out of junk and skils

Utlogget Pappa Wolf

  • Medlem NSRA
  • Guru
  • *
  • Innlegg: 548
Sv: 1937 Chevrolet Master
« Svar #543 på: 15. mars 2018, 20:08 pm »
Med en liten gutt som er syk, er det begrenset hvor mye jeg kan komme i garasjen.  Men det ble da til en liten time i dag. Og da fikk jeg da startet på en liten brakett. Og lagt litt video. Men den kommer ut senere.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

most of my cars are "b.o.o.j.a.s."

Built out of junk and skils

Utlogget Pappa Wolf

  • Medlem NSRA
  • Guru
  • *
  • Innlegg: 548
Sv: 1937 Chevrolet Master
« Svar #544 på: 20. mars 2018, 16:41 pm »
UHHHHHHHHHH!!!!!!!!! There's fire!!
most of my cars are "b.o.o.j.a.s."

Built out of junk and skils

Utlogget Pappa Wolf

  • Medlem NSRA
  • Guru
  • *
  • Innlegg: 548
Sv: 1937 Chevrolet Master
« Svar #545 på: 22. mars 2018, 08:03 am »
Har brukt noen timer i garasjen nå, for å få liv i motoren. Jeg har fått liv i den, og en del timer som ble ganske forgjeves.
Ville lage en brakett til forgasseren, og besluttet at den skulle lages i aluminium.
brukte timer hver dag, på å tilpasse og justere. for til slutt å oppdage at jeg hadde feilet.
Kickdown wiren gikk feil vei..
Så det ble til 45 minutters kutting sveising og litt tilpassing, og jeg hadde en brakett i stål.
Ikke så pen som den i alu, men den funker.

Kommer nok til å lage en ny i alu, etter mal fra den i stål. Men nå dreier det seg om å bi ferdig med vuggen.
most of my cars are "b.o.o.j.a.s."

Built out of junk and skils

Utlogget rodgeir

  • Medlem NSRA
  • Knowitall
  • *
  • Innlegg: 126
Sv: 1937 Chevrolet Master
« Svar #546 på: 23. mars 2018, 07:23 am »

Det er vel sånn det er å bygge selv  :) Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har vært nødt til starte forfra igjen, men trøster meg med at jeg lærer hver gang.

//Geir

Utlogget Pappa Wolf

  • Medlem NSRA
  • Guru
  • *
  • Innlegg: 548
Sv: 1937 Chevrolet Master
« Svar #547 på: 31. mars 2018, 09:53 am »
Mens jeg likevel prøver å unngå mentalt sammenbrudd på grunn av ledninger, besluttet jeg at lage grillen til masteren.
Hadde noe aluminium nettingplate liggende, som nesten passer. Så flere bilder kommer.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

most of my cars are "b.o.o.j.a.s."

Built out of junk and skils

Utlogget Pappa Wolf

  • Medlem NSRA
  • Guru
  • *
  • Innlegg: 548
Sv: 1937 Chevrolet Master
« Svar #548 på: 02. april 2018, 17:57 pm »
Så fikk jeg endelig en hel dag I garasjen. Og det gikk unna. Fikk jobbet litt på den ene lykten, og så ble jeg nesten ferdig med grillen. 2 mm alu plate med huller ble faktisk pent. Og jeg har endelig fått hjem en astro rattstamme. Eneste problem med den, ble at den var fra en 96 modell, med airbag og litt annet som jeg ikke kunne bruke til noe, så jeg brukte et par timer I går på å demontere den.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

most of my cars are "b.o.o.j.a.s."

Built out of junk and skils

Utlogget rodgeir

  • Medlem NSRA
  • Knowitall
  • *
  • Innlegg: 126
Sv: 1937 Chevrolet Master
« Svar #549 på: 03. april 2018, 20:00 pm »

Det ble veldig bra.

Hvordan løser du innfesting? Må du ha list mot siden på radiatorkappa, eller blir det naturlig krans av aluplata du har brukt?

//Geir

Utlogget Pappa Wolf

  • Medlem NSRA
  • Guru
  • *
  • Innlegg: 548
Sv: 1937 Chevrolet Master
« Svar #550 på: 03. april 2018, 20:44 pm »
Det sitter en kant i bunnen av radiatorkappen, som jeg bukket opp så grillen kan hvile i den. Og jeg kommer til å montere en gummiliste på kanten av radiatorkappen, for å unngå grillen gnisser i lakken.

Og Grillen sitter ikke perfekt, så der må litt finjustering til.
Og så fikk jeg begynt på karosserivuggen. ene bunndelen er ferdig. Skal se om jeg kan bli ferdig med den andre i morgen.
most of my cars are "b.o.o.j.a.s."

Built out of junk and skils

Utlogget Pappa Wolf

  • Medlem NSRA
  • Guru
  • *
  • Innlegg: 548
Sv: 1937 Chevrolet Master
« Svar #551 på: 19. april 2018, 21:44 pm »
Flere ukers venting på diodelykter, og så kom de i posten i går. Likte ikke helt glasset så testet ut litt lyktelakk.
Ble enten svake lykter eller dårlig batteri.
Og så tester jeg ut elektrolytisk rustfjerning.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

most of my cars are "b.o.o.j.a.s."

Built out of junk and skils