Jeg kjøpte motor brukt fra et stort huggeri i USA. Betalte 720 USD inkludert frakt frem til utskipingsterminalen i New Jersey. Hadde motoren hjemme på døra for under 7500 NOK, alt inkludert.
Utvalget av de vanlige 350 blokkene er et hav i USA. Det er så mye av de, at jeg tok sjansen på at de ikke gidder å prøve å jukse. I hvert fall ikke på de store huggeriene, De driver helproft og industrielt og har ikke tid til å dille med juksing. Utvalget av motorer nyere enn '87 da de bl.a ble oppgradert med hel simmerring bak er også mye støre i USA enn her.
Med motoren fulgte det med info som viste komplett chassisnummer på bilen den kom fra og km stand på bilen da den ble hugget. Ofte får man også med komp test.
Min motor er fra en Buick Roadmaster 1993 modell "factory roller" blokk. Bilen hadde gått 138000 km og chassisnummeret viste at det var en såkalt government car, altså en bil innkjøpt for bruk i offentlig tjeneste.
Dette er huggeriet jeg brukte:
http://www.robertsonautosalvage.com/Men gjør litt hjemmelekse først. Det er mange varianter og f.eks van og pick motorer med "dished" stempel-topp er ikke gunstig hvis man tenker på å trimme for økt toppeffekt. 4-bolta blokker er sjeldne, og særlig her i Norge er de gjerne grovt overpriset. En 2 boltet blokk med ARP bolter i lageroverfallene holder fint 400 hk, som er bra for de fleste.