Skrevet av Emne: Oslo Motorshow 2018  (Lest 719 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget terjekl

  • Administrator
  • Knowitall
  • *
  • Innlegg: 231
  • Rodders were the first Recyclers!
    • Glommarodders
Oslo Motorshow 2018
« på: 20. oktober 2018, 20:09 pm »
Nå er det snart klar for årets utgave av Oslo motorshow, fredag 26 til søndag 28 er NSRA atter representert.
Planlegg allerde nå en tur, og besøk oss der.
Vi vil i år som forrige år ha med 8 flotte representanter for Rod-miljøet.
Hvis du ikke er medlem av NSRA kan du melde deg inn der.
Vi vil ha med litt klubbrekvisita som medlemmer kan kjøpe.
Du kan treffe oss og diskutere løsninger og problematikk rundt tekniske løsninger og godkjenning.


Her et utdrag av hva Oslo selv skriver:

Oktober-fest for petrol-heads
Ordet oktoberfest skaper forventninger. For bilinteresserte betyr det Oslo Motor Show som arrangeres på Lillestrøm niende gang 26. til 28. oktober. Selv om det ikke skal jubileres før neste år, har man ikke holdt igjen når årets utstilling ble satt sammen.

Samme basisoppskrift
Hovedtemaene for årets motorshow ligger fast. Det blir amcars, motorsportsport med kappkjøringer og oppvisninger, supercars, klassikere og veteranbiler, tunge kjøretøyer, gatebiler, stance og gokart-kjøring for barn. Bare for å nevne noe.

Supre supercars på egen stand
– Vi tror publikum vil like vår flotte supercar-stand. Altså utstillingen av ekstremt raske, vanvittig eksklusive og sjukt dyre biler. Slike som ofte har Ferrari, Bugatti, Maserati eller Lamborghini som fornavn, forklarer messegeneral Tommy Larssen entusiastisk.

Fra sin fantastiske bilsamling har Arne Fredly lånt ut to bil-perler til supercars-standen. biler publikum vil elske.

Til minne om Ayrton Senna
Den ene Fredly-bilen er en McLaren Senna. Modellen er håndbygget i max 500 eksemplarer, og ble lansert på bilutstillingen i Geneve i vår.
I McLaren Senna sitter det en V8er på nesten 800 HK som skyver bilen fra 0-100 km/t på 2,7 sekunder. Hvis du fortsatt våger å holde flatt jern, stopper ikke speedometeret før det viser 340 km/t.
Modellnavnet forteller oss at bilen er bygget til minne om legendariske Ayrton Senna som tok tre individuelle og fire konstruktør-VM titler i F1 som McLaren-sjåfør. Mange husker sikkert at karrieren tragisk nok endte i en murvegg på Imola-banen i 1994.

Arnes Aston Martin – Norges dyreste
Den andre Fredly-bilen er en Vanquish Zagato Speedster. I alt er det produsert bare 28 eksemplarer av denne modellen. Prisen ligger på rundt 10 millioner kroner, før staten har fått en krone i avgifter. Så totalt stod det nok drøyt 20 millioner kroner på kassalappen. Og da var ikke gummimatter og piggdekk inkludert.
Med en gatepris på rundt ti millioner kroner pr sitteplass er dette den dyreste ny-bilen som er solgt her i landet. Noensinne.

Det blir sjelden kø bak et slikt kjøretøy. En V12er på 580 HK står for framdriften, via en åttetrinns automatkasse. 0-100 km/t går unna før du rekker å blunke, bokstavelig talt. Eller 3,5 sekunder for å være nøyaktig. Toppfarten er på ca. 320 km/t.

Klassiske biler trekker folk
Det er flere måkevinger på vei Lillestrøm i slutten av oktober. En liten flokk nærmest!
Norges Varemesse får nemlig to Mercedeser med Gulwing-dører inn i hallene.
Den ene er en Mercedes 300 SL. Ur-måkevingen fra midten av femtitallet.
Den andre er noe nyere roadsteren Mercedes SLR McLaren fra 2007. Den byr på en V8er med 626 hestekrefter og toppfart godt over 330 km/t.
– Om den er sølvgrå? Selvfølgelig, slår messegeneral Larssen fast.

Ford GT
Har du et bilbudsjett på ti-tolv millioner kroner? Da har du kanskje nok til å finansiere en Ford GT. Men det er ikke sikkert du får kjøpt en for det. Ford bestemmer. Og hvis du er heldig å få kjøpt en, slik Kjell Inge Røkke var, så må du skrive under på at du aldri skal selge den. Livet er tøft, dere!

Men hvis du vil se hva du har gått glipp av, så tar Amcar med seg et eksemplar til sin stand på Oslo Motor Show 26. oktober. De kan vise en bil bygget i karbonfiber, med en V6 twinturbo-motor på brutale 3,5-liter. Den yter 600 hestekrefter! Null til hundre går på 3,8 sekunder.
Dette er den råeste bilen Ford noen gang har bygget, og de siste tre årene har modellen tatt minst en pallplass under 24-timersløpene på Le Mans, derav en seier.

En klassisk racerbil
Larssen er også godt fornøyd med at han har fått en original versjon av racing-klassikeren og sportsvognprototypen Porsche 962 til OMS i år. Det er få biler som har så mange racing-triumfer å vise til som Porsche 962. Den herjet med konkurrentene fra midten av åttitallet til langt opp mot årtusenskiftet.

Premierer og lanseringer
Noen utstillere vil også i år bruke Oslo Motor Show for å lansere helt nye modeller og produkter i Norge, og stille dem ut for første gang på Oslo Motor Show siste helgen i oktober.

Audi e-tron kommer
Dette gjelder for eksempel den nye Audi e-tron som hadde verdenspremiere i USA for en måneds tid siden. Oslo Motor Show får, som en av de første bilutstillingene i Europa, tak i en Audi e-tron til utstillingen.

Bilen er en salgssuksess i Norge lenge før de første eksemplarene kommer til forhandlernes lokaler. Mellom fem og seks tusen nordmenn har allerede forhåndsbestilt sitt e-tron-eksemplar. Usett. De som vil se bilen de har bestilt, har altså mulighet for det på Oslo Motor Show.

Indian FTR 1200
USA’s eldste MC-merke, Indian, kommer med sin nye FTR 1200. Motorsykkelen hadde verdenspremiere i begynnelsen av oktober. Nå blir den stilt ut på Oslo Motor Show, bare noen dager senere.
Ikke la deg lure av det tradisjonelle utseendet. FTR 1200 er fullpakket av ny og spennende teknologi.

Norskprodusert bil avdukes
Samferdselsministeren kommer til Oslo Motor Show for å avduke den norskproduserte bilen “Ghost of 7”.
Det er ikke akkurat snakk om serieproduksjon, men en aldeles fersk og nybygd rod bygget med utgangspunkt i et sett fra OZE Rods Shop i USA. Sju av norges beste utøvere innen design, lakkering, karosseriarbeid, bilinteriør, motor etc. etc. Derav navnet.

Kappkjøring i bakgården
– Som vanlig bygger vi om bakgården utenfor messehallene til en fullverdig racerbane. Der blir det heftige oppgjør, motordur og svidd gummi hver åpningsdag, forteller Tommy Larsen.

I år er det minst en verdensmester på plass. For eksempel Fredric Aasbø. Han skal kjøre oppvisning i disiplinen drifting i bakgården.
Unge, lovende Oliver Solberg, nybakt nordisk mester i rallycross, kommer også til Oslo Motor Show.

Vi er publikumsvennlige
– Oslo Motor Show skal treffe et bredt publikum. Alle, enten det er barn, unge, menn eller kvinner skal finne noe å hvile øynene på eller kose seg med på hos oss, sier prosjektleder Tommy Larssen.
Siden 2009 har han ledet arbeidet med utstillingen som i fjor noterte seg for sin sjuende publikumsrekord med nær 42.000 besøkende.
– Jakten på ny besøksrekord slutter aldri. Derfor må vi hele tiden forbedre oss, tilstår Larssen.

Fakta om Oslo Motor Show:
Norges største motorshow
Arrangør: Norges Varemesse og Förlags AB Albinsson&Sjöberg (FABAS)
Antall utstillere: ca. 150
Utstillingsareal: ca 30.000 kvm + 7.000 kvm utendørs rallybane
Tid: 26. til 28. oktober
Besøkstall i 2017: ca. 41.840
Arrangeres for niende gang
« Siste redigering: 20. oktober 2018, 20:12 pm av terjekl »