Skrevet av Emne: 34 Ford Roadster  (Lest 143177 ganger)

0 medlemmer og 3 gjester leser dette emnet.

Utlogget Hotrodder

• Medlem NSRA
  • Guru
  • *
Re: 34 Ford Roadster
« Svar #15 på: 04. september 2007, 08:20 am »
Takker for skryt ;)
Jeg tør liksom ikke helt å tro at alt er under kontroll. Alt jeg gjør er jo for første gang. Prøvemontering av karosseriet håper jeg skal skje i løpet av denne uka og det blir spennende. Tenk om ramma har endret seg ifm boxingen og de andre modifikasjonene? Jeg tror ikke den har, men har jo tatt feil før...
Jeg vet at det ikke passer helt rett på. Under gulvet går det noen små avstiver bjelker. Antar det er originale setefester. Disse vil komme i konflikt med modifikasjonene jeg har gjort på rammekrysset. Jeg må også kappe ut litt mer bakover i midten av gulvet pga at gearkassa er så lang.
I det hele tatt stikker clutch huset og gearkassa ganske langt inn i kupeen fordi motoren står helt vannrett istedenfor å helle noen grader bakover.
Grunnen til at den står vannrett er at vinklene på fremre og bakre drivknute på mellomakselen må være like, og differensialen må stå vannrett, siden fjæringsveien på Jaguar akselen bestemmes av det.

Men hvis bredden på rammen har endret seg blir jeg nok litt deppa.... >:(
Good judgement comes from exerience, and a lot of that comes from bad judgement.

Utlogget bajas

• Medlem NSRA
  • Knowitall
  • *
« Svar #16 på: 04. september 2007, 10:28 am »
Det tror jeg går bra  ;D, for pleier de å legge ramma i en jigg ol. når de bokser ramma? og ellers det de gjør på den?
 Hvordan blir det når du skal vise denna bilen uten skjermer og sånn? tenkt på noe farge på karosseriet?
Wrenches in dah house :)

Utlogget Hotrodder

• Medlem NSRA
  • Guru
  • *
« Svar #17 på: 04. september 2007, 12:09 pm »
Har boksa ramma selv. Brukte egenprodusert jigg.

Bilen blir høyst sannsynlig svart blank.
Må nok vises med skjermer først...
Good judgement comes from exerience, and a lot of that comes from bad judgement.

Utlogget bajas

• Medlem NSRA
  • Knowitall
  • *
« Svar #18 på: 04. september 2007, 13:17 pm »
ja så detter vel de skjermene fort av igjen. ja egen jigg er bra det...
 Det er fint med svart passer bra med krom og sånn.
kommer eksosen din ut på siden eller ut i baken?

Utlogget Hotrodder

• Medlem NSRA
  • Guru
  • *
« Svar #19 på: 04. september 2007, 13:33 pm »
Den kommer ut bak.
2 stk Supertrapp lokk m/skiver er innkjøpt.

Utlogget bajas

• Medlem NSRA
  • Knowitall
  • *
« Svar #20 på: 06. september 2007, 22:58 pm »
Når du kommer så langt at du skal grunne karosseriet, hva vil du/de bruke da?
 Vanli grunning eller epoxy? hørt at epoxy er d beste på gamle biler, brukte d på ei boble j hadde, var utrolig bra  :)
bare lurer visst en gang j skal pusse ned min helt ned til stålet....

Utlogget Hotrodder

• Medlem NSRA
  • Guru
  • *
« Svar #21 på: 07. september 2007, 08:19 am »
Har ikke tenkt så langt ennå. På karosseriet mitt er det pr idag Coroless for å hindre at det ruster, men jeg har grovsparklet ifm plassene som jeg har tinnet også. Under corolessen, rett på stålet.

Kommer nok til å innhente endel råd fra proffe veteran-folk før jeg bruker mye penger på lakk. Og dette blir nok noe av det siste jeg gjør. Å ha masse strøkne platedeler (panser, pansersider, skjermer osv) stående i garasjen mens jeg fortsatt sveiser og herjer værre er nok lite gunstig.

Utlogget Hotrodder

• Medlem NSRA
  • Guru
  • *
« Svar #22 på: 12. september 2007, 23:08 pm »
Første prøvemontering av karosseriet.

Drivakslene står feil når bilen er passe høy i baken. Klokka må høyere opp slik at drivakslene blir helt vannrette. Jeg hadde nesten regnet med dette, så jeg har 2-3 cm å gå på

Utlogget bajas

• Medlem NSRA
  • Knowitall
  • *
« Svar #23 på: 13. september 2007, 23:07 pm »
Dette ser utroli bra ut, spør j som ikke har så veldi peiling, men er suicide dører d orginalt??  :)

Utlogget Hotrodder

• Medlem NSRA
  • Guru
  • *
« Svar #24 på: 14. september 2007, 08:54 am »
Suicide dører er originalt på 34 Ford, ja.
(Bortsett fra på 33-34 pick up som ligner mer på 32 modellene)

Jeg synes den ble litt for høy i fronten også. Fikk lyst på droppspindler...

Utlogget terjekl

• Administrator
  • Knowitall
  • *
  • Rodders were the first Recyclers!
    • Glommarodders
« Svar #25 på: 14. september 2007, 23:18 pm »
Min umiddelbare reaksjon på det visuelle er at hjulene er for små...
DU gjør en fantastisk jobb så det er ikke ment som kritikk, men min mening og smak tilsier at med så små hjul blir det rart  :( :-[
Det viktigste er jo at du liker bilen.
Den virker også litt høy foran, men jeg ser på forstillingsvinklene dine at du ikke har så mye mer å gå på  ???
Stuket er nok noe mange sliter med, og det er jo viktig at det blir «riktig» i egne øyne.
« Siste redigering: 16. oktober 2007, 16:18 pm av terjekl »

Utlogget Hotrodder

• Medlem NSRA
  • Guru
  • *
« Svar #26 på: 15. september 2007, 00:29 am »
Blir nok sannsynligvis droppspindler foran, ja.
Angrer som en hund på at jeg fulgte rådene fra FatMan da jeg kjøpte kit'et. Jeg ønsket å kjøpe med droppspindler, men de frarådet dette og jeg fulgte deres råd. Slik forstillingen er nå, er NØYAKTIG som monteringsanvisningen fra FatMan sier.

Hjulstørrelsen bak må jeg nok bare leve med inntil videre.
Foran vil det høyst sannsynlig være mulig med litt større hjul dersom jeg kjøper droppspindler.

Har regnet, målt og spurt litt rundtomkring og en senking på 2" som droppspindlene vil gjøre, blir sannysnligvis litt for brutalt og vil gå utover bruksvennligheten.
Men jeg kan heise forstillingen opp igjen 1-2 cm uten å ødelegge geometrien. Dermed vil droppspindlene senke den bare 3-4 cm.
ELLER jeg kan kjøpe etpar litt større fordekk i kombinasjon med droppspindlene.

Har snakket med flere rod eiere om akkurat dette. Smertegrensen for bruksvennlighet går tydeligvis ved rundt 10 cm markfrigang. Mindre enn det må man begynne å ta masse hensyn som man i dagligbilen ikke ofrer en tanke. Slik gidder jeg ikke.
Tror også et problem er at når man (slik som meg) har hentet så og si all "visuell informasjon" om hvordan en rod bør se ut fra diverse rod blader, kan man komme i skade for å tro at skamsenkede trailer queens er bruksbiler. I bladene ser man jo stort sett bare kremen og i disse tider skal alt være så lavt som mulig.
Når man så bygger seg sin egen rod blir man innhentet av virkeligheten som består av fartsdumper, hullete og sporete asfalt og en bil man ikke gidder å bruke dersom det blir FOR spesielt...

Utlogget oldsrodder

• Styremedlem NSRA
  • Guru
  • **
« Svar #27 på: 15. september 2007, 14:59 pm »
Enig med Terje, hjula ser for små ut. Personlig liker jeg hjul med mer gummi, spesiellt når det er skjermløst ser det litt pinglete ut med så lav profil.
Ellers tror jeg at bakkeklaring rundt 10 cm er greit. Jeg har litt lavere og det subber i pottene når jeg kjører over knekken på innkjørselen min. På vanlig kjøring går det helt greit.  :)
Selve arbeidet ser jo som vanlig helt supert ut og den kritikken mot hjula er selvfølgelig helt subjektiv. ;)
Jeg gjør som jeg vil med min bil!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Utlogget Hotrodder

• Medlem NSRA
  • Guru
  • *
« Svar #28 på: 15. september 2007, 17:11 pm »
Har brukt natta til å tenke litt over saker og ting.
I kveld starter "prosjekt heving av motor, gear og bakaksel".

Med motoren 1" høyere opp blir framtraversen laveste punkt. Den er 16cm over bakken nå , ergo vil den tåle 2" droppspindler uten problemer.
Midtdelen på Jaguar bakakselen må opp 2-3 cm for å få korrekt geometri når bakenden er passe høy. Mulig bakramme må C'es litt da, vi får se.

Er faktisk ikke så mye jobb som det kanskje høres ut som. Det verste er faktisk headersene. De har jeg bygget om slik at de akkurat passer mot hullet i rammekysset og det var masse jobb. Disse kommer selvsagt for høyt opp nå.
Men det er jo for ille at et par hjemmelagde headers skulle være hinderet for å få en velfungerende rod som samtidig "sitter" riktig.

Gummien på framhjula blir som den blir til de er utslitt. De får bli prøvekaniner når bilen kjøres inn og forstillingen skal justeres. kommer vel sannsynligvis til å slites litt feil i starten likevel. Før man har fått finjustert spissing etc. Etterpå kommer jeg til å gå opp litt i profil og siden jeg nå senker bilen mer foran enn bak, vil den tåle høyere forhjul uten å kødde til castervinkel eller noe slikt.

"Feilen" med forhjula er jo først og fremst at felgene er 16 tommer, slik som bak. Det burde vært 15.
Men så var det dette med budsjett, da...
Ytterdiameteren på forhjula er faktisk større enn hva jeg har sett på de aler fleste 32 og 34 high boys. 205/40-16. Det er den ekstreme profilen som gjør at de ser så små ut. Bredden på 205mm hjelper litt på inntrykket når man ser bilen i profil. Men jeg ser tydelig at den tåler større hjul foran, så det blir nok det etterhvert.

Vil takke så mye for alle inputs. Konstruktiv kritikk er helt topp.
Det er ikke for å tilfredstille andres smak jeg gjør dette, men når min egne snikende mistanker blir så bastant bekreftet av andre er det jo ikke så mye å lure på...

Men nå må jeg ut i garasjen og fyre opp vinkelsliper'n...... ;)

Utlogget Hotrodder

• Medlem NSRA
  • Guru
  • *
« Svar #29 på: 16. oktober 2007, 09:02 am »
Da var motor, gear og bakakselklump hevet ca 1" opp i ramma.
Fronten er senket ca 4 cm på bildet og det ser virkelig mye bedre ut nå, (mener jeg da, i allefall!)

Så får vi se om en ukes tid om det blir klaringsproblemer mellom droppspindlene og framfelgene. Trodde ikke det skulle være noe problem med 16" felger, men mock up'en jeg har gjort tyder på at det blir svært trangt...?
« Siste redigering: 22. desember 2009, 14:58 pm av Hotrodder »