Skrevet av Emne: -31 4door Ford  (Lest 32717 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget 4den

• Medlem NSRA
  • Wannabe
  • *
Sv: -31 4door Ford
« Svar #45 på: 09. desember 2014, 12:02 pm »
Dette TT-prosjektet startet som tidligere nevnt fordi jeg "hadde" et par turboer liggende å slenge. De ble montert rett på tpi-motoren, hvilket fungerte helt fint til mitt bruk. Men etter at den gamle blokka rusta i stykker, så er nok denne "nye" motoren satt sammen av mer "riktige" deler. Hvorvidt det fungerer, vil jeg snart få svar på.

Da det ikke var noen "bolt on kit" til tpi å få kjøpt, så ble det noe håndarbeid kan man trygt si.....

Do it once, instead of twice.  .....ikke alltid like lett!! :-)

Utlogget Pappa Wolf

• Medlem NSRA
  • Guru
  • *
« Svar #46 på: 10. desember 2014, 09:15 am »
Kjører du uten panser/åpne pansersider?

Tenker på varmen fra turboene!
most of my cars are "b.o.o.j.a.s."

Built out of junk and skils

Utlogget Hotrodder

• Medlem NSRA
  • Guru
  • *
« Svar #47 på: 10. desember 2014, 10:09 am »
Skikkelig tøft!
Good judgement comes from exerience, and a lot of that comes from bad judgement.

Utlogget 4den

• Medlem NSRA
  • Wannabe
  • *
« Svar #48 på: 10. desember 2014, 18:35 pm »
Nei, ikkeno panser nei!!!  det varmer godt der fremme.....

Utlogget Trond E.

• Medlem NSRA
  • Wizard
  • *
« Svar #49 på: 10. desember 2014, 22:52 pm »
Rått!! ganske enkelt....... blir morsom å se til våren  8)
-73 Buick Riviera
-35 Nash Lafayette (Street Rod under oppbygging)

Utlogget oldsrodder

• Styremedlem NSRA
  • Guru
  • **
« Svar #50 på: 11. desember 2014, 08:57 am »
Og denne fungerer på langturer også, har vært flere turer i Mosjøen, og ble premiert på Norway Nats i 2011.  8)
Jeg gjør som jeg vil med min bil!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Utlogget 4den

• Medlem NSRA
  • Wannabe
  • *
« Svar #51 på: 03. januar 2015, 03:19 am »
Litt justeringer på taket, før et strøk med maling. Oppdaget noe som het rondellmaskin, og det var straks bedre enn mye annet jeg har prøvd.... så derfor fikk jeg lyst til å prøve den på taket her.....!!!!

Forøvrig gjenstår noe motorarbeid enda, da jeg ikke har fått tunet den optimalt enda. I morgen skal bensintrykket justeres, men først må regulatoren bli justerbar...
« Siste redigering: 03. januar 2015, 03:22 am av 4den »

Utlogget Runner

• Medlem NSRA
  • Knowitall
  • *
« Svar #52 på: 05. januar 2015, 20:22 pm »
Liker :)
Helgeland Rod n Custom

Utlogget 4den

• Medlem NSRA
  • Wannabe
  • *
« Svar #53 på: 06. januar 2015, 18:49 pm »
Lagde justerbar bensintrykksregualtor av den orginale.
Borra hull på lokket, sølvlodda fast en mutter M6 (kunne ha punkta den med MIG istedet) på utsida (på toppen).
La ei tynn blekkplate i bunnen på lokket, slik at justeringsskruen gikk i mot denne.
Kutta til en skrue med kontramutter. 7 mm av skruen går med før den når i plata, og begynner å stramme, så totalt bør den kanskje være minst 15 mm. Det kommer an på hvor mye du skal stramme/justere.
Orginalt er bensintrykket på ca 35 Psi (på tomgang). Når jeg la i plata og uten å justere, så fikk jeg allerede 42Psi. Det er lurt å ikke lage skruen for lang, for da tar den borti innsuget. Umbraco kan brukes, da hodet på den er litt mindre, men desto mer "krøkkete" å skru når innsuget er montert. Jeg valgte heller å slipe av litt på innsuget, slik at jeg kunne bruke M6 skrue med 6-kanthode.
I tillegg så ønsket jeg å kunne regulere fra 35 Psi og oppover, så da pressa jeg bare innpressningen i bunnen på lokket litt ut. Dermed ble det bedre plass til fjæra, og trykket ble lavere enn de 42psi som jeg fikk med bare å legge i plata (en mynt kan brukes, men gjerne ikke for tykk)

Slik ser det ut når lokket og membran med fjær fjærnes. Her gjelder det at det ikke kommer noe skitt nedi. Det kan havne i dysene...

Utlogget Pappa Wolf

• Medlem NSRA
  • Guru
  • *
« Svar #54 på: 07. januar 2015, 00:28 am »
Den må jeg huske, blir vel ikke umulig at et par biler her på tomten får turbo etterhvert! hehehe

Utlogget 4den

• Medlem NSRA
  • Wannabe
  • *
« Svar #55 på: 07. januar 2015, 13:24 pm »
Litt mere info, som kanskje skulle stått lenger opp....

Behovet for å justere dysetrykket kan være forskjellig. Når jeg kjørte med de orginale 19Lb-dysene, så står det på nett at de fungerer fint med litt høyere trykk. Derfor satte jeg de til 42psi etter at "snurrebassene" kom på plass. Det fungerte helt perfekt, gir mere bensin og mer kjøling til sylinder/ventiler. 
Nå er det blitt et helt annet oppsett i motoren, så nå er det nye 32Lb-dyser. De viste seg å ikke fungere ikke på 42 psi. Pluggene ble helt sota etter kort tids oppstart. De skulle ha det opprinnelige bensintrykket på motoren, ca 35psi.

Utlogget 4den

• Medlem NSRA
  • Wannabe
  • *
« Svar #56 på: 24. januar 2015, 02:41 am »
"Tak og pris"!!!  Endelig blir det lakking. Etter å ha kjøpt inn rondellmaskin, så ble den prøvd på taket.  ....skulle vel ikke ha gjort det....., fordi noen plasser tok den bedre enn andre!!  :-)  I kveld skal det lakkeres svart!!!

Utlogget Pappa Wolf

• Medlem NSRA
  • Guru
  • *
« Svar #57 på: 24. januar 2015, 10:41 am »
Har lest gjennom tråden igjen, men dessverre funker bildene ikke i begynnelsen av tråden.

Men jeg har et spørsmål til. hvorledes fungerer intecoolerne, når de står slik på innsuget?

Utlogget 4den

• Medlem NSRA
  • Wannabe
  • *
« Svar #58 på: 24. januar 2015, 14:10 pm »
For å si om de funker, så burde jeg vel ha målt luft temperaturen både før og etter. Jeg hadde håpet at kjøleluften kom inn på midten, gikk ned og ut igjennom dem til sidene.... Var også på tanke å legge dem, men det ble det ikke til.
La oss si det sånn at de er der......!!!   :)

Fikk lagt inn to bilder i starten på prosjekttråden som manglet. ...der var det skjedd noe rart ja, men nå er de der ihvertfall!
« Siste redigering: 24. januar 2015, 20:24 pm av 4den »