Skrevet av Emne: 34 Ford Roadster  (Lest 145000 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Hotrodder

• Medlem NSRA
  • Guru
  • *
34 Ford Roadster
« på: 22. februar 2007, 09:01 am »
Får vel hive meg på her jeg også.
Gidder ikke skrive så mye, men det sies vel at bilder sier mer enn 1000 ord...

« Siste redigering: 29. juni 2016, 07:47 am av Hotrodder »
Good judgement comes from exerience, and a lot of that comes from bad judgement.

Utlogget Herman

• n00b
  • *
Sv: 34 Ford Roadster
« Svar #1 på: 22. februar 2007, 18:46 pm »
Dette ser ut til å bli en skiklig Street Rod :)

Utlogget oldsrodder

• Styremedlem NSRA
  • Guru
  • **
« Svar #2 på: 24. februar 2007, 14:05 pm »
Skal bli morsomt å se denne 34n ferdig. Spesielt siden den har fått så mye pepper på en annen norsk rod side. Selv synes jeg bildene forteller en historie om en rod bygger som tør å velge egne og anderledes løsninger og det er jo det som GJØR en rod. Det gjelder enten du liker stilen eller ikke. En rod er et speil av sin eiers smak og evner og da mener jeg at dette ser flott ut. Del gjene flere bilder med oss.
Jeg gjør som jeg vil med min bil!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Utlogget Hotrodder

• Medlem NSRA
  • Guru
  • *
« Svar #3 på: 05. mai 2007, 23:50 pm »
Ahhhh. Hva skal jeg si?
DET GÅÅÅÅR SÅÅÅÅÅ TREEEEGT med det rammekrysset!
(I tillegg har digitalkameraet gått til h**** så jeg har ingen bilder)

Men det er like før jeg har det i boks. Siste fjerdedels-bokseplata festes forhåpentlig i morgen kveld. Å bokse det rammekrysset viste seg å bli en kjempejobb, siden:
1.Klaringen til gearkassa som var akkurat ok UTEN boksing ble for trang MED boksing. Dermed måtte jeg lage utsparringer i bokseplatene på flere steder.

2. Jeg besluttet å beholde originalhullene i rammekrysset, noe som medførte at jeg selvsagt måtte ha tilsvarende hull også i bokseplatene. Som igjen medførte at jeg måtte tette rammeprofilene der hullene var med små rørstubber som fylte ut mellomrommet mellom bokseplata og originalprofilen. Vanvittig jobb fordi jeg allerede hadde begynt å stive opp krysset med div stag & stenger.
Good judgement comes from exerience, and a lot of that comes from bad judgement.

Utlogget Hotrodder

• Medlem NSRA
  • Guru
  • *
Re: 34 Ford Roadster
« Svar #4 på: 30. juni 2007, 17:35 pm »
Endelig. Rammekrysset er ferdig.
Momentstagene og de øvre coilover festene på bakstillingen er også på plass.

Nå er det kun detaljer  som finish arbeid, bremserør, drivstoff rør, eksos, håndbrekkfunksjon ++  igjen på chassiet.
Ikke at det er gjort på en kveld eller to, men likevel...

Utlogget Hotrodder

• Medlem NSRA
  • Guru
  • *
« Svar #5 på: 07. juli 2007, 21:00 pm »
Hadde liggende et par headers kjøpt på et brukt marked for 300kr som jeg ville prøve å bygge om så de passet i chassiet på rodden. Det var faktisk ikke så mye om å gjøre at de gikk rett på, men modifikasjoner måtte gjøres. Block hugger headers som er mest vanlig på rodder, liker jeg ikke. De stjeler hk og er bare såvidt bedre på flow enn originale støpejerns maifoiler. Skikkelig full-lengde headers er mye mer "seriøse" racing biter. Her er utgangspunktet:

Slik ble det på bilen:

Mulig jeg må modifisere bakerste røret litt senere. Dette området er jo svært trangt pga at styrestangen kommer ut akkurat der.

Men den modifikasjonen er det ingen vits i å gjøre nå. Venter og ser hvordan det evt kommer til å krasje. Av samme årsak har jeg heller ikke lakkert headersene. De skal få seg en omgang varmebestandig sølv metallic når alt er klart.
« Siste redigering: 07. juli 2007, 21:02 pm av Hotrodder »

Utlogget mr.mopar

• Wizard
  • mopar maniac
« Svar #6 på: 08. juli 2007, 11:13 am »
hei
det der såg jo heilt greit ut. ;D
33 plymouth delivery panter pink
"It takes a real man to drive a pink car"
71 cuda

Utlogget oldsrodder

• Styremedlem NSRA
  • Guru
  • **
« Svar #7 på: 08. juli 2007, 20:51 pm »
Tror det der kan bli helt supert.

Utlogget Hotrodder

• Medlem NSRA
  • Guru
  • *
« Svar #8 på: 17. juli 2007, 23:15 pm »
Det ble helt greit, ja.
Men er spent på hvor lenge det vil holde. Er jo endel vann i eksos som gjør at eksosanlegg også ruster innenfra.
Men har også hørt flere som påstår at dette er sterkt overdrevet, at de ruster alt overveiende utenfra.

Eksosanlegget på dagligbilen, en Chevy Astro 95 modell er ganske råttent. Det byttet jeg for bare 3 år siden. Saltede vinterveier er drepen. Selve potta er tydelig rustet opp innenfra, mens resten av rørene helt klart er rustet utenifra. Potta er laveste punktet på anlegget, kanskje fukten fra eksosen samler seg inne i bunnen av potta?
Av den årsak har jeg kjøpt rustfrie potter til rodden, men kommer antakelig til å bruke vanlige rør på resten av anlegget.
« Siste redigering: 26. april 2011, 14:52 pm av Hotrodder »

Utlogget oldsrodder

• Styremedlem NSRA
  • Guru
  • **
« Svar #9 på: 17. juli 2007, 23:26 pm »
Tror ikke det blir noe problem med kondens inni headersene. De blir så varme at alt vann fordamper før de blir kalde.

Utlogget bajas

• Medlem NSRA
  • Knowitall
  • *
« Svar #10 på: 02. september 2007, 22:29 pm »
Ser veldi bra ut, og når jeg blir mer varm i trøya har j og lyst til å bygge en gang  ;D
Sveiser du med tråd eller? gått mange kilo? Eller tigg sveiser du? Jeg har et mig apparat og det lager bare hønsedritt, tror det ryker på dynga.....
Wrenches in dah house :)

Utlogget Hotrodder

• Medlem NSRA
  • Guru
  • *
« Svar #11 på: 03. september 2007, 08:26 am »
Sveiser med tråd. 0,8 mm og Misom 18 gass.
Funker fint, men blir selvsagt ikke så pent som TIG.
Men poenget er jo gjennombrenning. Er det ok, så kan i prinsippet sveisen se ille ut uten at det gjør noe.
Men etter å ha sveist noen år på rodden ser jo sveisene bedre og bedre ut også da.

"fugledritt" betyr som oftest for lite varme eller litt for stor trådhastighet. Gammelt, porete metall kan også resultere i slike sveiser.
Prøv på et rent og pent stykke stål først. Gjerne 2-3 mm tykt. Det det letteste å sveise på synes ihvert fall jeg. Eksperiment er med trådhastiget og varme til du får en pen sveis og noter ned hvilke innstilinger du har på apparetet da.. Så bruker det dette som et utgangaspunkt til å justere deg opp eller på hhv. tykkere eller tynnere plater.

Personlig liker jeg å sveise med mest mulig varme og størst mulig trådhastighet. Tror også det gir best garanti for gjennombrenning. Varmen stiller jeg "på feeligen" og trådhastigheten stiller jeg for høyt først. Det merkes ved at tråden stuker mot arbeids stykket ved sveising. Så stiller jeg ned hastigheten inntil stukingen gir seg. Skal jeg sveise opp-og-ned må trådhastighheten være høyere enn om jeg sveiser "vanlig" på samme arbeids stykke.

Et sveiseapparat er svært enkelt rent teknisk. Feilkildene er trådmatemekanismen og slangepakka.. Test om tråden kommer jevnt ut (husk å slå av gassen først, så slipper du å sløse vekk gassen på testing!) Kommer den ujevnt ut, prøv å rense munnstykket og munningen av slangen. Hvis ikke det hjelper, ta av slangen og test om tråden fortsatt kommer ujevnt ut. Gjør den det ikke, rengjør og stram til matemekanismen litt. Kommer den fortsatt ujevnt ut ville jeg vurdert å bytte appratet evt å bytte matemekanismen.

Ligger feilen i slangepakka, koster en slik ofte bare 2-300kr. Det gjorde det ihvertfall til mitt ESAB apparat.

Mange bruker 0,6mm tråd sammen med 0,8 mm munnstykke for da går det ikke så raskt tett, mener de. Det som skjer da er at slagg og partikler lettere kommer inn i munningen på slangen og sliter ut slangepakka fortere. Dette gjelder nok særlig oss som sveiser på mye på "gammal drit".
Greit nok, i teorien heter det at overflaten må være gullende ren, men hva når man ikke kommer til med hverken sandblåseutstyr eller slipeskive? Har selv være nede på både knivspiss & pinsett-nivå for å få rent inni diverse krinkelkroker før sveising og da er det bare å peise på med all den varmen du tør etterpå...Snakker ikke om bærende chassisdeler her altså. Der er det ingen kompromisser.

Utlogget bajas

• Medlem NSRA
  • Knowitall
  • *
« Svar #12 på: 03. september 2007, 13:00 pm »
Ja må nok bytte ut slangepakka. ser at du har teken på sveisinga i allefall  ;D
 Når du bygger rodden opp slik som du gjør fra bunnen av, har du noen tegninger å gå ut ifra eller bilder? tenker på forsterkninger og stag osv. er vel forskjell fra bil til bil og hva du skal gjøre med bilen, er vel ikke bolt on system tanke på hvordan bakaksel du vil ha girkasse osv osv. bare spør for jeg har aldri bygget en rod.  :-\

:) Ser veldig bra ut det du gjør  :)

Utlogget Hotrodder

• Medlem NSRA
  • Guru
  • *
« Svar #13 på: 03. september 2007, 15:07 pm »
Forsterkningene i karosseriet gav for det meste seg selv, faktisk. Dørstolpene er originalt stivet opp med tre, som forlengst var råtnet bort, selvsagt. Disse boxet jeg.
Bak sittebrunnen må det jo være ett eller annet som stiver av, ellers får du jo alt i bagasjerommet rett i ryggen ved en bråstopp. Dermed ble det en bøyle der. Mellom denne bøylen og bakre dørstolpe ville jeg ha bjelker fordi roadstere er plaget med at dørstolpene siger utover i øverkant. Dessuten gir disse bjelkene økt beskyttelse ved påkjørsel fra siden. På innsiden av torpedoveggen måte jeg ha forsterkninger fordi jeg skal ha hengende pedaler og fordi frontruten må ha noe mer enn tynnplate å henge fast i. Osv osv.

Det gir seg på en måte selv, men man må selvsagt tenke og tegne litt på forhånd slik at ting blir gjort i riktig rekkefølge, noe som har alt å si.

Å få riktig krumming langs karosserisiden er helt klart den største utfordringen. At ikke særlig bakre dørsprekk liksom blir er "hjørne" som stikker ut eller omvendt, et "hakk" som går inn i forhold til krummingen ellers langs karosserisiden.

Den dag i dag vet jeg ikke om jeg har fått dette helt til, for man ser det ikke 100% før bilen har blank lakk og står ute i solskinnet. Men jeg TROR det er rimelig bra.
Måten jeg jobbet med dette på var at jeg festet en hvit hyssing omtrent 2/3 oppe på grillen foran. Så strakk jeg hyssingen langs bilsiden helt bak til bakenden og tapet den fast der.
Man ser ganske fort dersom det er en "knekk" på hyssingen, eller dersom hyssingen går " i løse luften" noen steder.
Men som sagt: Time will show.

Når det gjelder motorfester, følger det med monteringsanvisning som forteller hvor langt bak forakselens senterlinje CSB motorfestene skal stå for å gi tilstrekkelig plass for kjølevifte, radiator osv på nettopp 34 Ford. Dermed er det enkelt.
For å få bakakselen på korrekt plass fant jeg først ut hvor akselens senterlinje måtte ligge for at dekket skulle treffe midt i bakskjermen. Utifra det gav posisjonen til baktraversen seg.
Forakselens senterlinje plasserte jeg på originalt sted. Vurderte å flytte den en tomme frem. Liker stuket med framhjulene langt fram ift grillen. Men jeg ser at det kommer temmelig langt frem uansett, og man får lett problemer med godkjenning av hovedlysene dersom framhjulene står og "skygger".

Utlogget bajas

• Medlem NSRA
  • Knowitall
  • *
« Svar #14 på: 03. september 2007, 23:20 pm »
riktig, du har peil i allefall, blir gøy å se hva du gjør videre og bilder og sånn.....   ;D