Skrevet av Emne: 34 Ford Roadster  (Lest 155637 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Hotrodder

• Medlem NSRA
  • Guru
  • *
Re: 34 Ford Roadster
« Svar #30 på: 30. november 2007, 17:48 pm »
Litt info først: Det ble IKKE klaringsproblemer mellom 16" felgene og droppspindlene. Tvert imot. Klaringen i øverkant innerst på felgene var på en minimun før spindelbytte. Med droppspindlene ble det bra klaring og mer lik klainrg både oppe og nede på felgene.

Så til siste progresjon: Gearkasse dekselet. Utrolig hvor mye jobb en så liten detalj blir...
Selvsagt kunne jeg bare laget den større og helt glatt og "clean". Problemet er bare at da hadde det ikke blitt plass til 3 pedaler. Derfor ble det slik:

Her har jeg nettopp begynt. Lagde først plateremsene som danner bunnen på dekselet. Tettingen mot fremkant av hullet er på plass på venstrasiden. På andre siden er tettingen ennå ikke ferdig tilpasset. Den ligger nede i høyre hjørne av bildet.

Etter masse målinger og klipping i papp ble det slik:

Måten jeg jobbet på var at jeg først lagde en og en bit i papp, så skar jeg den ut i tynnplate (1.5 mm), punktet den på plass og prøvemonterte. Så var det ny papp-bit, klippe ut i plate, punkte på plass prøvemontering osv osv.
Tilslutt helsveiste jeg alle sømmene på undersiden, slik at jeg trygt kunne slipe / pynte mye på sømmene på oppsiden uten at det ble hull.

Etter sliping av sveiser:

Etter et lag antirust-maling:

Good judgement comes from exerience, and a lot of that comes from bad judgement.

Utlogget Hotrodder

• Medlem NSRA
  • Guru
  • *
« Svar #31 på: 15. januar 2008, 08:55 am »
Da var det på tide med noen bilder igjen.
Er nå ferdig med el kjølevifte pluss deksel. Viftene er hentet fra en tysk Ford Galaxy 2000 mod minivan. Kjøpt på hugger'n for 300 kr:

Av plastdekselet som viftene hang på ble det ikke mye igjen, siden det ikke gikk an å tilpasse dette til min radiator:

Jeg beholdt kun en smal ring med festehullene for selve viftene.

Dekselet laget jeg av 1 mm stålplate. Bøyde det til på arbeidsbenken i garasjen:

1 mm er temmelig tynt, men 50% lettere enn 1,5 mm. Lagde to avstivninger på tvers av dekselet for å motvirke at hele greie begynner å blafre og at viftene drar seg selv inn i baksiden av radiatoren:

Ferdig lakkert med viftene på plass:

Mellom radiatoren og dekselet har jeg tettet med gummilist (7 kr pr meter hos Monter).
Som bildene viser ,har jeg konstruert dekselet slik at det står på egne bein istedefor at det henger på radiatoren. Det blir endel vekt sammen med viftene, og å ha dette hengende på aluminiums radiatoren tør jeg ikke.

Noen vil kanskje reagere på bruken av strekkfisker for å stabilisere radiatoren, men jeg ønsker å unngå de to vannrette stengene mellom raditaortopp og torpedovegg. De vil komme i konflikt med evt kreative luftfilter opplegg og avstivninger på innsiden av panseret.
Dessuten er strekkfiskene rett og slett svært praktiske ifm med å justere radiatoren til nøyaktig posisjon både i helling og i side. De er i rustfritt, så de vil holde seg blanke og fine.
Har vel sikkert vært inne på det før, men nevner det igjen: The beauty of functionality...
« Siste redigering: 22. desember 2009, 15:01 pm av Hotrodder »
Good judgement comes from exerience, and a lot of that comes from bad judgement.

Utlogget mr.mopar

• Wizard
  • mopar maniac
« Svar #32 på: 15. januar 2008, 09:29 am »
det ble jo meget bra det der.bra jobbet
33 plymouth delivery panter pink
"It takes a real man to drive a pink car"
71 cuda

Utlogget Hotrodder

• Medlem NSRA
  • Guru
  • *
« Svar #33 på: 02. februar 2008, 20:24 pm »
Første mock up med finerplater på Duval ruta. Proposjonene ser rimelig ok ut sålangt.

« Siste redigering: 22. desember 2009, 15:01 pm av Hotrodder »

Utlogget Hotrodder

• Medlem NSRA
  • Guru
  • *
« Svar #34 på: 12. mars 2008, 22:21 pm »
Her er flere bilder av byggingen av ruta. Er vriene proposjoner å jobbe med. Hadde ikke fått det til uten sjablongene jeg tok av en ferdigkjøpt rute engang. Svært lite som skal til før det blir seende rart ut.

Midtstolpen justeres til loddrett sett for/bakfra og 45 grader sett fra siden:

« Siste redigering: 22. desember 2009, 15:03 pm av Hotrodder »

Utlogget Hotrodder

• Medlem NSRA
  • Guru
  • *
« Svar #35 på: 03. juli 2008, 21:04 pm »
Da var den ruta endelig bra nok.

Forgasseren er jo det reneste smykket! Dermed ble det også en skikkelig vulgær luftfilter-trakt slik at alt blir ordentlig synlig! Luftfilteret er 9" i diameter. Dermed bør det ikke være så veldig restriktivt.
Burde selvsagt vært enda større, men det var det største jeg fant i kombinasjon med trakt. Litt får man lide for skjønnheten. Nå ble jo resten av motoren seende helt forjævlig ut i sammenligning...

Utlogget storm

• Medlem NSRA
  • Knowitall
  • *
« Svar #36 på: 04. juli 2008, 12:02 pm »
Ruterammen ser virkelig bra ut! Kan se du har lagt ned noen timer der..

Storm

Utlogget Hotrodder

• Medlem NSRA
  • Guru
  • *
« Svar #37 på: 04. juli 2008, 14:47 pm »
Takker.
Joda, den ble grei nok.

Må muligens senke speilet.
Tenkte ikke på det da jeg lagde festet, men med tak på blir speilet stående klint helt oppi og da spørs det jo hvordan man "treffer" med sikten gjennom ei lita, custom bakrute.
Men det venter jeg med til mer er på plass. Stuket på bilen kan jo være nok til at sikten ut bakruta blir ok, med speilet helt oppi taket.

Nå blir det fullt trøkk på modifisering/montering av bakskjermer, forskjermer og å lage nytt panser.

Utlogget storm

• Medlem NSRA
  • Knowitall
  • *
« Svar #38 på: 18. september 2008, 14:27 pm »
Hotrodder,
Jeg ser du har produsert pansersidene dine selv, og installert vanlig konvensjonell A-arms forstilling med coil overs. For å få til en flush passform og cleant utseende er det vanlig i USA med pinched ramme og open wheel forstilling. Så vidt jeg kan se har ikke du noen av delene, men det ser jo bra ut allikevel! Kan jeg spørre deg om du har lagt inn (smalnet) rammen i forkant - eventuellt hvor meget?

Stormbringer.

Utlogget Hotrodder

• Medlem NSRA
  • Guru
  • *
« Svar #39 på: 18. september 2008, 21:12 pm »
Rammen er helt original.
Legger ved et bilde for å vise detaljene:

Sikkert ikke helt på høyde med det beste i USA-landet, men det er da også mine aller første pansersider ever! ;)

Forøvrig går arbeidet med bakskjermene SAKTE fremover. Det er mye jobb:

Lappeteppet på venstre side var lettest, så det gjorde jeg først. Dermed kunne jeg bruke den som mønster når jeg støtte på problemer i arbeidet med høyre skjerm:

Den er bobbet en god del. Se platebiten som ligger på gulvet bak skjermen. Så mye av lengden på bakskjermen er fjernet. Men jeg ville ikke ha en "butt" avslutning på skjermene. 32 og eldre kler det helt fint, men ikke de senere, etter min mening.

Selv om jeg ikke skal ha noen tankplate, ser jeg ingen grunn til at bakskjermene absolutt MÅ stoppe likt med den nye, høye avslutningen på karosseriet? Masse eldre årsmodeller funker jo helt fint med bakskjermer som slutter mye lavere enn resten av karosseriet bak, så hvorfor ikke 33-34 Ford også?

Her sees også den spede begynnelsen på høyresiden.

Her er mer:

Og det viktigste: De sitter bom fast - med EN skrue pr skjerm. Tas av på 0,5 min.
« Siste redigering: 22. desember 2009, 15:04 pm av Hotrodder »

Utlogget storm

• Medlem NSRA
  • Knowitall
  • *
« Svar #40 på: 19. september 2008, 09:03 am »
Jeg liker måten du har løst situasjonen med bakskjermene. Ser at det har vært mye arbeid, men det blir veldig bra. Det beste er kanskje at du kan fjerne de ved å løsne en skrue!
Når det gjelder pansersider og ramme, ser jeg at du har laget en fals i pansersidenes nedre del, som går over rammen. Dette er et snedig trekk, og kanskje den beste måten når du kjører uten splash aprons eller pinched ramme. Kan faktisk ikke huske jeg har sett denne løsningen tidligere!
I skjæringspunktet mellom rammevangene og grillen tipper jeg at rammen ligger ca. 6 cm på utsiden av grillkappen på begge sider. Er dette korrekt?

Storm.

Utlogget Hotrodder

• Medlem NSRA
  • Guru
  • *
« Svar #41 på: 20. september 2008, 17:09 pm »
Vel, jeg får det til å bli ca 7 cm på min, men dette er jo et svært vanskelig mål å sammenligne. Fort gjort å måle litt forskjellig her. Masse "skrå linjer, liksom.

Utlogget Hotrodder

• Medlem NSRA
  • Guru
  • *
« Svar #42 på: 25. oktober 2008, 19:35 pm »
Da var skjermene ferdig sveist. Finish arbeide tar jeg senere.

« Siste redigering: 22. desember 2009, 15:05 pm av Hotrodder »

Utlogget Hotrodder

• Medlem NSRA
  • Guru
  • *
« Svar #43 på: 12. desember 2008, 09:39 am »
Motoren må få litt kald luft.
Først modifiserte jeg luftfilter trakten med en rustfri plate under selve luftfilteret:

Så lagde jeg en "boks" på undersiden av panseret som passet akkurat rundt denne platen. Rundt innerkanten på boksen kommer jeg til å lage ei gumi leppe som vil tette bra når panseret er på. Motoren må jo få plass til å bevege seg og panseret må kunne åpnes uten at boksen tar borti luftfilteret når den passerer det på vei opp:

Mange liker ikke panserscoop på hot rods og mange vil sikkert ikke like dette heller. Men jeg mener det ble såpass diskre at det ikke ødelegger linjene på bilen.
Og motoren HAR godt av kald luft, pluss at motorene i nettopp slike biler ofte får altfor varm innsugsluft.

Utlogget wiZZard

• Medlem NSRA
  • Wannabe
  • *
« Svar #44 på: 13. desember 2008, 11:06 am »
Hei Hotrodder
Hva med å lage inntaket på scoopet i samme fasong som Duval-ruta?
Slenger bare ut noen ideer her.
Stå på. "Det herra bli bærre lækkert....."
 :D :D :D
Hilsen
wizzard
Keep on rockin' & rodding