Skrevet av Emne: 34 Ford Roadster  (Lest 144995 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Hotrodder

• Medlem NSRA
  • Guru
  • *
Sv: 34 Ford Roadster
« Svar #360 på: 29. november 2016, 09:09 am »
Da var nye felger på plass også. Det ble litt - uvant...?
Men med en lettelse på til sammen 36 kilo u-avfjæret vekt, vil jeg tro det merkes godt på bilen!

Good judgement comes from exerience, and a lot of that comes from bad judgement.

Utlogget Trond E.

• Medlem NSRA
  • Wizard
  • *
« Svar #361 på: 29. november 2016, 10:06 am »
Nice
-73 Buick Riviera
-35 Nash Lafayette (Street Rod under oppbygging)

Utlogget rodgeir

• Medlem NSRA
  • Knowitall
  • *
« Svar #362 på: 30. november 2016, 08:38 am »

Tøft - veldig bra kombo av nytt møter gammelt :-)

Utlogget kustomchry

• Medlem NSRA
  • Wizard
  • *
    • Min side!
« Svar #363 på: 04. desember 2016, 14:51 pm »
Da jeg først så bilde av felgene så må jeg innrømme at jeg ikke helt klarte å se dem for meg på bilen din... men nå ser jeg at dem passet jo meget bra. Tøfft 8)
Tor Ivar/ Scavengers Alta

Utlogget Hotrodder

• Medlem NSRA
  • Guru
  • *
« Svar #364 på: 05. desember 2016, 14:32 pm »
Egentlig synes jeg eikefelgene var tøffere, men her måtte bare funksjon gå foran form. Bilen var ikke noe god å kjøre med de tunge eikefelgene.

Kikket på mange forskjellige alternativer. Ville helst ha noe som ikke var alt for vanlig. Kikket litt på "salt flat" felger men de var så hakkende dyre. Andre, som var billigere, var ikke tilgjengelige i 18 tommer. I tillegg er jeg avhengig av litt positivt innpress bak pga. av at bakakselen er litt i bredeste laget til bilen.

Ville helst ha noe "racing aktig" gjerne i mørk matt grå helt ut.

De jeg endte opp med fylte de fleste kriteriene, bortsett fra at de er ikke tilgjengelige i 16x7 som jeg ønsket foran.
Så det ble 15x7 i stede. Litt vel stor forskjell fra bakhjulene på 18x9,5, men det får gå.

Vurderte å slipe ned den blanke kanten og lakke også den grå som resten, men motet sviktet. Synes det ble for ille å gå på med slipepapir på splitter nye felger med super finish.
Slik de er nå, ligner de jo en del på AC Cobra felger. De får bli racing-aktig nok...
Good judgement comes from exerience, and a lot of that comes from bad judgement.

Utlogget Hotrodder

• Medlem NSRA
  • Guru
  • *
« Svar #365 på: 12. desember 2016, 09:55 am »
Med såpass åpne felger var det på tide å pynte opp hub'ene på Jaguar bakakselen litt også.

Før:

Under arbeid:

Etter:

Utlogget Pappa Wolf

• Medlem NSRA
  • Guru
  • *
« Svar #366 på: 13. desember 2016, 11:15 am »
Nydelig.
most of my cars are "b.o.o.j.a.s."

Built out of junk and skils

Utlogget Hotrodder

• Medlem NSRA
  • Guru
  • *
« Svar #367 på: 15. februar 2017, 11:09 am »
Alle som er litt inne i dette med hot rods vet at det er «en greie» dette med lang gir stang. Mange synes det er tøft. Andre synes det bare ser dumt ut.

Men hvorfor er det slik? En lang girstang er da vitterlig tregere å gire med enn en kort?

Et mulig svar kan være følgende:
Da OHV V-åttere ble tilgjengelige i vanlige biler på midten av 50 tallet ble disse raskt populære blant hot rod byggere. Men det var få manuelle girkasser fra eldre, serieproduserte biler som tålte påkjenningen fra de nyere motorene. Man kunne selvsagt bruke girkassen som fulgte med motoren, men det ble dyrt, og det var for det meste 2 eller 3 trinns automatkasser.

Unntaket var Cadillac/LaSalle kasser brukt bak deres Flathead motorer i årene rundt 1937-40, pluss noen Buick og Packard kasser fra samme perioden.
Disse girkassene hadde styrke, men var grovbygde og tunge å betjene. Bilene de opprinnelig hadde sittet i, var store, med høy sittestilling og dermed lang avstand fra førerens hånd og ned til girkassen. Dermed var den originale girstangen lang.

Når girkassen var brukt i en hot rod, ble den lange girstangen sikkert beholdt dels fordi den «beviste» at her hadde man med en modifisert bil å gjøre, men den hadde også en misjon.
Selv om man grep et stykke nede på stangen når man giret, gav lengden over førerens hånd et ekstra moment til bevegelsen som lettet giringen av den grove kassen.

Senere har dette bitt gjort til en egen styling, blant annet av Hot Rod kunstneren Ed Rooth, men opprinnelsen kan altså være praktisk begrunnet, som så mange stylingtriks er.

Jeg må innrømme å ha hengt meg på trenden med lang gearstang, og bygde den opprinnelig som bildet under, og har kjørt med den siden jeg fikk bilen på veien i 2013.
Men det blir jo veldig "rørete" og rask giring er ikke lett. Fant derfor ut at jeg ville gjøre noe med det.

Når stangen kortes, blir den også lengre unna hånden, så en S-bøy ble nødvendig:

Resultatet ble slik:

« Siste redigering: 15. februar 2017, 14:18 pm av Hotrodder »

Utlogget Trond E.

• Medlem NSRA
  • Wizard
  • *
« Svar #368 på: 15. februar 2017, 13:01 pm »
Nice
-73 Buick Riviera
-35 Nash Lafayette (Street Rod under oppbygging)

Utlogget rodgeir

• Medlem NSRA
  • Knowitall
  • *
« Svar #369 på: 15. februar 2017, 22:00 pm »

Det ble veldig bra. Vil tro det føles mer "riktig" under kjøring også.

Tommel opp!

Utlogget kustomchry

• Medlem NSRA
  • Wizard
  • *
    • Min side!
« Svar #370 på: 15. februar 2017, 22:55 pm »
Den ble jo helt perfekt den girstanga der, rent designmessig. Å blir den bedre å bruke er det jo bare en bonus :)
Tor Ivar/ Scavengers Alta

Utlogget Hotrodder

• Medlem NSRA
  • Guru
  • *
« Svar #371 på: 16. februar 2017, 08:33 am »
Takk for det!
Den kjennes bedre ut, i hvert fall.

Utlogget Pappa Wolf

• Medlem NSRA
  • Guru
  • *
« Svar #372 på: 16. februar 2017, 21:49 pm »
Nydeligt. ganske enkelt.
most of my cars are "b.o.o.j.a.s."

Built out of junk and skils

Utlogget Hotrodder

• Medlem NSRA
  • Guru
  • *
« Svar #373 på: 17. februar 2017, 09:23 am »
Det vises ikke så godt på bildene, men jeg har også frisket opp igjen brunfargen på stolene og senket sitteputen 1" i bakkant. Det siste forbedret sittestillingen betydelig! Før satt jeg litt for mye på halebeinet. Nå har jeg god støtte på undersiden av lårene.
Hvis været blir greit, planlegger jeg Vinstra tur igjen i Mai. Det er 62 mil en vei. Mye morsommere hvis man sitter godt.
Bare å få'n i 6 gir, lene seg tilbake og dundre av gårde!
« Siste redigering: 17. februar 2017, 09:27 am av Hotrodder »

Utlogget Hotrodder

• Medlem NSRA
  • Guru
  • *
« Svar #374 på: 10. mars 2017, 15:27 pm »
Et nytt bensinpåfyllingslokk er på vei over dammen. U-fornuften lenge leve!
Det kostet bare 265,- USD  8)

« Siste redigering: 10. mars 2017, 15:29 pm av Hotrodder »