Skrevet av Emne: 34 Ford Roadster  (Lest 155631 ganger)

0 medlemmer og 2 gjester leser dette emnet.

Utlogget Herman

• n00b
  • *
Sv: 34 Ford Roadster
« Svar #75 på: 26. mai 2010, 21:43 pm »
Er bremserøra kober så er vell maks avstand 15 cm melom festene

Utlogget Hotrodder

• Medlem NSRA
  • Guru
  • *
« Svar #76 på: 26. mai 2010, 23:06 pm »
Bremserørene er kobbernikkel. Har maks avstander på 25 cm mellom festene.
Good judgement comes from exerience, and a lot of that comes from bad judgement.

Utlogget ozzy

• Medlem NSRA
  • Wannabe
  • *
« Svar #77 på: 26. mai 2010, 23:37 pm »
Heisann, ser bra ut dette.
Jeg ville nok laget et feste for t-stykket.

Utlogget Hotrodder

• Medlem NSRA
  • Guru
  • *
« Svar #78 på: 27. mai 2010, 08:12 am »
Har allerede gjort det. ;)

Rent utseendemessig er jeg ikke fornøyd med opplegget. Det ble litt ormebol-utseende med alle de røra. Problemet er at det går ikke an å koble gummislangene direkte mellom kaliperne og t-stykket. Gummislangene er jo "faste" i begge endene samtidig som de jo MÅ skrus helt i bunnen i begge ender for å tette.

Det jeg KUNNE gjort var å skru en gummislange i hver kaliper, så en overgang med rør inn på t stykket som dermed kunne vært festet stumt på rammen. Men teller man etter ser man at man ender opp med akkurat like mange koblinger tilslutt uansett. Og med dette alternativet måtte man brukt 2 gummislanger. Jeg klarer meg med 1 fordi t stykket sitter på bakakselen og ikke på ramma.
Good judgement comes from exerience, and a lot of that comes from bad judgement.

Utlogget Hotrodder

• Medlem NSRA
  • Guru
  • *
« Svar #79 på: 27. mai 2010, 19:17 pm »
Foran:

DOT godkjent stålspunnen slange:

Grunnen til at den midterste bremserør-klammen ikke sitter midt på traversen er de to små prikkene som som vises på bildet. For midt imellom de igjen er det et stemplet punkt som er satt der av produsenten.

Dette punktet er antakelig det viktigste punktet på hele understellet. Ut fra dette punktet måles front traversens posisjon i alle retninger. Jeg ville ikke fjerne dette punktet ved å borre et hull akkurat der. Om noe viser seg å være skjevt på bilen, eller om bilen må repareres etter et (gud forby) uhell, er det kun dette punktet som er 100% til å stole på. Resten av chassiet er i praksis produkter av dette punktet.

Utlogget Hotrodder

• Medlem NSRA
  • Guru
  • *
« Svar #80 på: 26. juni 2010, 22:40 pm »
Nå er ramma snart klar for endelig karosseri-montering. Har kun en H-forbindelse på eksosanlegget og håndbrekk mekanismen igjen - og så gikk jeg selvsagt tom for sveisegass....kjøper mer på mandag.

I mellomtida lekte jeg litt med Singer skomaker-maskinen fra 1899 som jeg arvet etter min bestefar. Lykte deksler hører jo med på en "ræserbil". Og på en amerikansk hot rod passer det jo bra med slike i mørkebrunt skinn, dekorert med tidsriktige merker.

Skinnet er fra en gammel sofa som jeg flådde før vi kjørte'n på søpla. Merkene er kjøpt på Ebay for en hundrings inkludert frakt.

Noe må'n jo finne på når alle andre sitter å stirrer på foppal i glanekassa....  >:(
« Siste redigering: 29. juni 2010, 07:36 am av Hotrodder »

Utlogget Herman

• n00b
  • *
« Svar #81 på: 28. juni 2010, 22:21 pm »
Bra ;D

Utlogget Hotrodder

• Medlem NSRA
  • Guru
  • *
« Svar #82 på: 08. juli 2010, 20:44 pm »
Nå er chassiet klar for å få påmontert karosseriet.

Bensinpumpa og filteret har fått en beskytelsesplate under seg, for å motvirke uhell av typen Thomas var utsatt av (noe tok oppi og kuttet av koblingene på undersiden av benisnpumpa.)

Alle festehullene på chassiet er renset for tykk epoxyprimer og lakk. Tenk å måtte ta av igjen karosseriet fordi man ødela gjengene i de tre siste av x antall festebolter!!! ???

Bumb stop'ene på demperne er på plass.

Bump stop'ene som skal treffe på toppen av hub'ene er på plass. 2 pr side for å fordele støtet og forhåpentligvis unngå at hub'en sprekker.

Ny slavesylinder til clutchen med modifisert, vinklet kobling er på plass (j*** trangt, men det ER litt klaring der nede...)

Håndbrekk fra en vrak-bil (Ford Sierra, man er da merketro, må vite...) på plass. Vaierskjøten skal gjøres penere når karosseriet er på plass, fordi strømpa må festes på undersiden av gulvet, og jeg vet ikke nøyaktig hvor, før gulver ER der...

Dobbelt 2,5" eksosanlegg består på hver side av grenrør, resonatorbokser (tomme potter) med tverrforbindelse/trykkutjevner. Lengre bak kommer de egentlige lydpottene, og helt bakerst er det supertrapp enderør. Eneste delen av eksosanlegget som er lavere enn ramma, er tverrforbindelsen, men den er lett flatklemt for å spare noen ekstra mm med klaring. Og tverrforbindelsen er ikke laveste punkt. Det er den tykkveggede front traversen som er laveste punkt.

« Siste redigering: 08. juli 2010, 20:53 pm av Hotrodder »

Utlogget Hotrodder

• Medlem NSRA
  • Guru
  • *
« Svar #83 på: 11. juli 2010, 15:57 pm »
Fattigmanns frame webbing = kassert lastestropp.
Kommer til å sette den inn med olje før karosseriet settes oppå. Dermed trekker den ikke vann.

« Siste redigering: 11. juli 2010, 23:17 pm av Hotrodder »

Utlogget svein

• Medlem NSRA
  • Wannabe
  • *
« Svar #84 på: 12. juli 2010, 08:38 am »
Her har du gjort en fin fin jobb  :) :) :) Fint av deg å legge ut bilder  ;D ;D ;D Kan vere til hjelp for andre dette og derfor er jo dette forum genialt å bruke! Lykke til videre  ;)

Utlogget Hotrodder

• Medlem NSRA
  • Guru
  • *
« Svar #85 på: 02. august 2010, 22:57 pm »
To skritt frem og (minst) ett tilbake.... >:(
Da jeg satte på karosseriet oppdaget jeg at bakhjulene tar i innerskjermene før de har fjæret helt opp. Med allerede begrenset fjæringsvei (omtrent 7 cm) vil jeg få ytterligere 15 mm fjæringsvei dersom jeg flytter innerskjermene 15 mm lengre inn.

Jævla surt. De innerskjermene satt så fint. Helsveist fast, tinnsparklet på yttersiden og sprøytet med resonnans dempende middel på innsiden. Innfestingen for bakskjermene må også endres når innerskjermene sitter lengre inn.
Å gjøre vanskelig og tidkrevende arbeid er så sin sak, men å gjøre om igjen tidkrevende arbeid er særdeles lite gøy.

I det minste fant jeg ut at jeg har gjort tinnsparklingen korrekt, for den satt som f***. Omtrent håpløst å få den vekk.
« Siste redigering: 05. august 2010, 13:12 pm av Hotrodder »

Utlogget Hotrodder

• Medlem NSRA
  • Guru
  • *
« Svar #86 på: 10. september 2010, 13:30 pm »
Da er karosseriet på plass. Shimset så dørene går fint.
Har vært i kontakt med to enker etter tidligere eiere. Manglet en eierskiftemelding som uroet meg litt, men nå er alt ok. Fikk i tillegg tak i et gammelt foto av bilen og dens eier tatt rundt 1960.
Det var faktisk en cab, ikke Roadster. Tenk å hatt den i ok stand i dag.
Cab er vel av de mest ettertraktede karosseritypene på 34 modellen.
Legg merke til høydeforskjellen på forskjermene...

Utlogget bajas

• Medlem NSRA
  • Knowitall
  • *
« Svar #87 på: 13. september 2010, 18:02 pm »
Da er karosseriet på plass. Shimset så dørene går fint.
Har vært i kontakt med to enker etter tidligere eiere. Manglet en eierskiftemelding som uroet meg litt, men nå er alt ok. Fikk i tillegg tak i et gammelt foto av bilen og dens eier tatt rundt 1960.
Det var faktisk en cab, ikke Roadster. Tenk å hatt den i ok stand i dag.
Cab er vel av de mest ettertraktede karosseritypene på 34 modellen.
Legg merke til høydeforskjellen på forskjermene...

blir d samme reg nr som på bilde??? morro å se og få info om bilen då :D
Wrenches in dah house :)

Utlogget Hotrodder

• Medlem NSRA
  • Guru
  • *
« Svar #88 på: 14. september 2010, 22:09 pm »
Tollkortet som jeg har fått kopi av viser at bilen tidligere har hatt kortere regnr enn det på bildet. Vil ha så kort nummer som mulig, så det blir neppe samme nummer som på bildet.
Den har hatt i alt fem forskjellige regnr. To av numrene var på kun 1 bokstav + 3 sifre. Det ene av de tresifrede regnumrene var i tillegg et rundt tall.

Utlogget Hotrodder

• Medlem NSRA
  • Guru
  • *
« Svar #89 på: 03. november 2010, 21:09 pm »
Da er vindusviskere og rattstamme på plass. Viskerne har enkeltvis justerbar utveksling, pluss at også pusservinkelen på begge kan finjusteres til å stemme 100%. Dette har jeg fått til ved å bruke kuleledd med innvendige gjenger i hver ende av stengene som overfører bevegelsen fra pussermotoren. Pussermotoren er en båt-greie med to hastigheter, selvparkering og pusservinkel justerbar i flere posisjoner.

Pusser-armene og dreiehjulene er fra en åttitalls Mazda 323. Stil-politiet kommer vel løpende, men ærlig talt, de rustfrie båtvisker-armene jeg hadde tenkt å bruke var noen kleine greier. Selve pusserne også.
På en ræser-bil mener jeg man man må ha skikkelige "skovler" som effektivt skyver unna insekter, regnskyll, katter og andre uhumskheter som kan finne på å krysse ens vei...
Så "like it or not". Men de er jo enkle å demontere også da.

Rattstammen fra en 1990 modell Chevrolet Astro er også på plass. Selve rattet skal SELVSAGT byttes etterhvert...
Stolen er den som skal brukes. Den er kun prøve-plassert foreløbig, for å finne korrekt posisjon for rattstammen. Jeg prioriter a ha en bra kjørestilling. Innbiller meg at det ikke blir moro å kjøre egen rod hvis man sitter feil...