Skrevet av Emne: 34 Ford Roadster  (Lest 155651 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Hotrodder

• Medlem NSRA
  • Guru
  • *
Sv: 34 Ford Roadster
« Svar #90 på: 03. november 2010, 21:11 pm »
Ikke se på innsiden av døra. Den ser helt for j*** ut. Men den er stivet opp med et kryss inn, pluss at jeg har fått plass til el vindusheis og sentrallås inni der. For å komme til over alt måtte jeg kappe ut litt mere stål.

Jeg innrømmer at stolene med sine nakkeputer ikke er det optimale rent utseendemessig. Nakkeputer som stikker over kanten bryter stilen. Et par alu bomber stoler med litt sparsommelig polstring hadde vært klart tøffere.
Men skinn stolene er veldig gode, og karosserikanten rett bak nakkeputa ville blitt en effektiv giljotin ved en påkjørsel bakfra dersom jeg brukte stoler uten nakkepute.

Neste nå er clutch og bremsepedaler. Det er smalt som fy der fremme i gulvet. Tenk om jeg ikke får palss til gasspedal... :o

« Siste redigering: 04. november 2010, 09:08 am av Hotrodder »
Good judgement comes from exerience, and a lot of that comes from bad judgement.

Utlogget bajas

• Medlem NSRA
  • Knowitall
  • *
« Svar #91 på: 05. november 2010, 20:57 pm »
Ikke se på innsiden av døra. Den ser helt for j*** ut. Men den er stivet opp med et kryss inn, pluss at jeg har fått plass til el vindusheis og sentrallås inni der. For å komme til over alt måtte jeg kappe ut litt mere stål.

Jeg innrømmer at stolene med sine nakkeputer ikke er det optimale rent utseendemessig. Nakkeputer som stikker over kanten bryter stilen. Et par alu bomber stoler med litt sparsommelig polstring hadde vært klart tøffere.
Men skinn stolene er veldig gode, og karosserikanten rett bak nakkeputa ville blitt en effektiv giljotin ved en påkjørsel bakfra dersom jeg brukte stoler uten nakkepute.

Neste nå er clutch og bremsepedaler. Det er smalt som fy der fremme i gulvet. Tenk om jeg ikke får palss til gasspedal... :o

morro utfordring m pedalene :P
Wrenches in dah house :)

Utlogget mr.mopar

• Wizard
  • mopar maniac
« Svar #92 på: 05. november 2010, 21:34 pm »
ja det er ikke bilene med best plass til pedaler.men utfordringer er skøy.kan bli mye tenkong før det blir bra.holdt på i ukesvis for og få stabstaget  forran på min bil til og fungere.
33 plymouth delivery panter pink
"It takes a real man to drive a pink car"
71 cuda

Utlogget Hotrodder

• Medlem NSRA
  • Guru
  • *
« Svar #93 på: 06. november 2010, 19:58 pm »
Tror nok det skal gå. I verste fall kan jeg henge gasspedalen litt høyt og lage en liten forhøyning i gulvet akkurat under gasspedalen.
Good judgement comes from exerience, and a lot of that comes from bad judgement.

Utlogget Hotrodder

• Medlem NSRA
  • Guru
  • *
« Svar #94 på: 24. januar 2011, 08:28 am »
Da er pedalopphenget endelig klart.
Hengende pedaler, hydraulisk clutch, servobrems. Ingen kontakt med innside av torpedovegg.

Vandring på clutchpedalen er 17 cm som er 1 cm kortere enn på dagligbilen (brukte den som "fasit" på clutchvandring) Har mulighet for å øke vandringen hvis jeg ønsker det.
Vandring på clutchens hovedsylinder er 23mm, som er anbefalt til denne gearkassen.
Max vandrling på bremsepedalen er ca det samme som på clutchen, 17 cm.
Vandring på bremsens hovedsylinder er 30 mm. Dette gir en utveksling på 5,66:1. Det er kanskje mye, men hovedsylinderen har en diameter 1 1/8" (feilsendt av Summit Racing) som er litt i overkant og vil gi hard pedal. Har lagt inn justering for å kunne øke utveksling opp til ca 6,8:1 ved behov.

Før montering:

Vakuumklokka kommer fra en 80talls Mazda og hadde "pinne" som stakk for langt ut, pluss at boltmønsteret ble feil. Lagde derfor et adapter i alu.

Siste prøvemontering før det settes i bilen:

På plass i bilen:

Grunnen til at jeg ikke har plassert det høyere opp er at da hadde det tatt oppi vindusviskermekanismen som skal inn over der.
Det kan nesten se ut som boosteren kommer i komflikt med sjåførens høyre kne, men det er ikke tilfelle.
« Siste redigering: 24. januar 2011, 08:31 am av Hotrodder »

Utlogget thomas

• Medlem NSRA
  • Guru
  • *
« Svar #95 på: 24. januar 2011, 18:47 pm »
Dette ser jo skikkelig godt ut det.  ;D
Tror det ligger litt grubling bak dette. Det er morro å se at noen bygger det fra scratch,
og ikke kjøper ferdige produkter.

Thomas.

Utlogget oldsrodder

• Styremedlem NSRA
  • Guru
  • **
« Svar #96 på: 24. januar 2011, 23:40 pm »
Hvordan løser du etterfylling/kontroll av væskenivå? Ser litt plundrete ut når dashbordet kommer på plass.
Jeg gjør som jeg vil med min bil!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Utlogget Hotrodder

• Medlem NSRA
  • Guru
  • *
« Svar #97 på: 25. januar 2011, 07:21 am »
Original lokket på hovedsylinderen er byttet ut med et lokk fra Heidt's. Dette lokket har ingen lufting og to uttak for slanger opp til eksternt reservoar.
Kommer til å ha et kjekt, lite eksternt reservoar på torpedoveggen.

Ble endel grubling, prøving og feiling, ja... ::)

Den hovedsylinderen er forresten en tung j***. Angrer litt på at jeg ikke kjøpte en i aluminium. Koster ikke så veldig mye mer. Vil tro den er under halve vekta. Opprinnelig hadde jeg bestilt en med plastreservoar. Sikkert mye lettere de også. Men så sendte Summit Racing for en gangs skyld feil type til meg og jeg valgte å bruke den.
« Siste redigering: 25. januar 2011, 08:06 am av Hotrodder »

Utlogget Hotrodder

• Medlem NSRA
  • Guru
  • *
« Svar #98 på: 31. mars 2011, 21:16 pm »
En liten oppdatering
Bremsesystemet er nå så og si klar til å fylles med væske. Kun et kort strekk fra T-koblingen fra forhjulene og bak til fordelingsventilen, som jeg plasserte på torpedoveggen. Den skal gjemmes bak et deksel etterhvert. Dels for syns skyld og dels for å unngå at overnyssjerrige tilskuere eller klåfingrede småunger skal kunne dreie justerings skruen "ved det uhell".

Styreopplegget er ENDELIG på plass. Ærlige 30 graders vinkel på det skarpeste og TO støttekoblinger på den midterste stangen. Her var det MASSE jobb før det funket, men nå er det bra. Unisteer lover at leddene deres takler opp til 37 graders vinkel, men det er - unnskyld meg - bullsh**. Nå er det klaring på 6-7 mm mellom grenrør og styrestang.
Leddet mellom rattstangen og første rustfrie ledd er fra Chevrolet Astro. Den passer rett på rattstangen i ene enden, har ett ledd og ender i en ca 10 cm lang stang som er i kurant dim 3/4" DD.

Drivstoffsystemet er på plass, og dette er jeg spent på tilbakemeldinger om. Forgreningen til forgasseren står baklengs. Disse peker jo vanligvis forover.
Siden jeg har elektrisk drivstoffpumpe nede i rammen bak på bilen, bortfaller behovet å trekke drivstoffrør på innsiden av rammen, tett inntil grenrørene, og foran motoren. Jeg har valgt å legge det opp langs torpedoveggen i stede. Det ble veldig trangt med både filter, regulator og trykkmåler. Derfor måtte jeg lage en loop på slangen for å gi den nok slakk til å følge motorens vibrasjoner. Trykkmåleren kunne selvsagt stått på selve forgreningen ute ved forgasseren, men jeg har lest om flere som påstår at disse målerne ikke lever særlig lenge i vibrasjonene som blir ute ved forgasseren. Derfor valgte jeg denne plasseringen.

« Siste redigering: 14. april 2011, 14:50 pm av Hotrodder »

Utlogget svein

• Medlem NSRA
  • Wannabe
  • *
« Svar #99 på: 01. april 2011, 21:14 pm »
Dette er rett å slett så proft laget... ;) Du er faktisk unik :-))

Utlogget Hotrodder

• Medlem NSRA
  • Guru
  • *
« Svar #100 på: 02. april 2011, 00:25 am »
Vel... Takk for positiv tilbakemelding!

I USA liker de ikke drivstoffopplegget lokalisert på torpedoveggen. En eventuell brann vil da være på selve torpedoveggen i stede for i forkant av motoren. Et løpsk svinghjul vil også ramme drivstoffsystemet hardere på torpedoveggen enn om det var i fremkant av motoren.

Jeg ser tre argumenter mot denne oppfatningen:

For det første er ikke løpske svinghjul veldig sannsynlig på en gatemotor. Selvsagt kan det skje. Alt kan som kjent skje.
Men jeg vil påstå at f.eks originalplasseringen av drivstofftanken på mange eldre biler er langt farligere! Dessuten kan jo et løpsk svinghjul som fyker mot høyre like gjerne treffe innsiden av rammevangen og dermed kutte drivstoffrøret uansett?

For det andre: Med drivstoffrøret gående på innsiden av rammevangen forbi motoren og opp på fremsiden, vil si at det går svært nærme høyre grenrør.
Og ved en mindre alvorlig kollisjon hvor "bare" grill og radiator blir klemt inn mot motoren, vil drivstoffrøret lett skades uten at motoren stopper. Den elektriske pumpa har en sikkerhetsbryter som kutter strømmen hvis oljetrykket på motoren synker. Dermed vil pumpa i et slikt tilfelle fortsette å sprute bensin utover motoren noen sekunder inntil forgasseren kjører seg tom.

For det tredje: En brann i motor rommet er en katastrofe uansett om den fores med bensin fra forkant eller fra bakkant av motoren. Varmt blir det åkke som.
« Siste redigering: 14. april 2011, 16:36 pm av Hotrodder »

Utlogget Hotrodder

• Medlem NSRA
  • Guru
  • *
« Svar #101 på: 14. april 2011, 16:22 pm »
Dekselet foran bremsefordelingsventilen er på plass (nede til høyre). Det samme er inspeksjons-reservoarene for fremre og bakre bremsekrets. De er av merket Brembo og egentlig beregnet for bakbremsen på en Aprillia motorsykkel. De er selvsagt altfor små til å fungere som reservoarer, men de er forbundet med reservoaret under dashboardet, og vil vise synkende væskenivå ved en eventuell lekkasje, og det er jo det som er hele poenget.

Jeg skal lage panserlås med vaier og håndtak gjennom torpedoveggen. For å vite nøyaktig hvor den vaieren skal gå, må jeg gjøre pansersidene ferdig, slik at panserlåsen kan plasseres. Dermed måtte jeg "hoppe" litt i arbeidsrekkefølgen og få på louvers'ene jeg kjøpte i "metervare" på Ebay for ca 1000 NOK alt inkludert.

Det kan se ut som pansersiden har fått en stygg bule etter all sveisingen, men det er (heldigvis) ikke tilfelle. Jeg brukte veldig lang tid på dette. Punktsveiste - banket - punktsveiste - banket osv osv.
Helt til det var hel sveis hele veien rundt.

Jeg har et prinsipp om ikke å kjøpe unødvendig fjas. Det prinsippet brøt jeg da jeg falt for disse sveiste ventildekslene. Har alltid likt slike. De oser av "no nonsense racing". Kostet kun 70 USD på Ebay. Til den prisen må man lage huller for oljepåfylling og veivhusventilasjon selv. Men det er jo ingen sak. Får et lokalt verksted til å punkte på plass skvalpe-deksler under hullene for ventilasjonen for å unngå at det tettes av oljegørr.
De gamle senterhull dekslene ble ofret for oljepåfyllingslokket. Nå passer alt av skrulokk til LT1 motorer på mine ventildeksler, og der er det mye tøft å få tak i. Flere bilder kommer av dekslene etterhvert.

« Siste redigering: 14. april 2011, 19:13 pm av Hotrodder »

Utlogget J.R.

• Medlem NSRA
  • Knowitall
  • *
« Svar #102 på: 14. april 2011, 17:12 pm »
Begynner å se bra ut,nå. Gjorde seg godt med louvers.
if you can't fix it with a hammer,you've got an electrical problem.

Utlogget Hotrodder

• Medlem NSRA
  • Guru
  • *
« Svar #103 på: 14. april 2011, 19:10 pm »
De gjør seg veldig bra utseendemassig, ja. Men de er også nødvendige. Har hørt mange historier om dårlig kjøling i hotrods. Og særlig når de er utstyrt med el kjølevifte sånn som min.

Utlogget Hotrodder

• Medlem NSRA
  • Guru
  • *
« Svar #104 på: 30. april 2011, 18:54 pm »
Da har jeg fått dekslene tilbake etter at en bekjent sveiste på en sprutbeskyttelse under veivhusventilasjonen, slik at ikke den tettes av avleiringer etter en tid. Se den røde pilen til venstre.

Gummiforingene var noe romslige. Hullet var ikke for stort, men foringens tynne område var for bredt. De er sikkert beregnet på falsede hull som bygger mer i lengden. fylte mellomrommet med sortfarget Tec7 slik at de satt ordentlig.

Gjengestykket for oljepåfyllingslokket som jeg skar ut fra en gammel ventilkåpe er festet med små skruer, låsemuttrer på undersiden som i tillegg er festet med loctite. Vil ikke ha små muttrer liggende rundt omkring blant ventiler og løftere! Se den røde pilen til høyre.

Ventilkåpene kostet 60 USD, veivhusventilene (ett filter og en enveis-ventil) kostet 36,50 USD for paret, og oljepåfyllingslokket kostet 3,99 USD. Alt kjøpt på Ebay. Mao. en bra oppgradering for kun 100 USD.
Kinavarer alt sammen, selvsagt. Det er det dessverre alltid når det er billig (og ofte selv om det ikke er billig også).

« Siste redigering: 30. april 2011, 20:25 pm av Hotrodder »