Skrevet av Emne: 34 Ford Roadster  (Lest 155650 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Pompel

• n00b
  • *
Sv: 34 Ford Roadster
« Svar #105 på: 09. mai 2011, 06:54 am »
Har følgt med på prosjekte dit lenge! Dette blir vra  ;) ;)

Utlogget Hotrodder

• Medlem NSRA
  • Guru
  • *
« Svar #106 på: 11. mai 2011, 22:42 pm »
Bra og bra....
I kveld var en skikkelig mislykket kveld i garasjen. Nedtur delux.
Skulle endelig fylle bremsesystemet med væske og det lakk over alt! Hva har jeg gjort feil?

Jeg vet at det er viktig å skille 37 og 45 graders kon. Mener at jeg ikke har blandet dette. Bruker AN (37 graders) koblinger på de fleksible slangene mellom rammegjennomføring og kaliper. Ellers er det 45 graders dobbeltkon hele veien.
Har laget konene selv, og mener de ser ok ut, men har en mistanke om at de ikke er det. Kanskje har jeg laget de for "flate", slik at det ikke er igjen noe gods å svikte på (kollapse) på når man skrur koblingene sammen?
Og hvor hardt skal man egentlig skru til bremsekobligene? Synes jeg drar til det jeg tør...

Nå planlegger jeg å demontere hele systemet, strekke ut rørene, ta mål, og kjøpe ferdig konede rør med koblinger på. Har ikke testet alle koblingene. Da jeg oppdaget lekkasjene bare stoppet jeg, så jeg har ikke testet de koblingene som er lengst unna ennå, men ser ikke for meg at de er noe bedre.

Sikkert likegodt å bytte alt istedenfor å måtte lufte ørten ganger. Må jo begynne på nytt igjen hver gang jeg kommer til en ny lekkasje.

Dritt. >:(
Good judgement comes from exerience, and a lot of that comes from bad judgement.

Utlogget J.R.

• Medlem NSRA
  • Knowitall
  • *
« Svar #107 på: 11. mai 2011, 23:30 pm »
Prøv å dra til mer. Kommer an på hva slags rør du bruker. Noen typer som er litt harde (som de fra Biltema)må dras til ganske mye.
 Hadde litt smålekkasjer selv til å begynne med. Gikk over og dro til litt ekstra. -Da blei det bra.
 Jeg lager, om ikke daglig,ganske ofte bremserør på jobb. Har ennå til gode å ødelegge noe ved å ta i for hardt. De tåler imponerende mye.
                                                                  Lykke til.
if you can't fix it with a hammer,you've got an electrical problem.

Utlogget ozzy

• Medlem NSRA
  • Wannabe
  • *
« Svar #108 på: 12. mai 2011, 07:33 am »
Helt enig med J.R, dra til litt ekstra. Jeg hadde samme "problem", eller utfordring, som dere beskriver.

En annen ting du bør kontrollere er gjengeparti på nipler mot f.eks t-stykker, slik at gjengene er lange nok. Kontroller at det er synlige gjenger på nippelen etter at du har dratt til. Dette for å sikre at det er røret som bunner i kon og ikke sekskanthode på nippel som bunner mot anleggsflater.

Lykke til videre.

Utlogget Hotrodder

• Medlem NSRA
  • Guru
  • *
« Svar #109 på: 12. mai 2011, 08:23 am »
Ok. Takker for svar. Godt å høre at problemet er kjent og at andre har løst det. Er likevel redd for å dra for hardt til på den justerbare bremsekraftfordeleren, da den er laget av aluminium...Kanskje jeg skal bruke de litt bløtere kobber rørene på den? De er jo godkjente de også. Har brukt kobbernikkel rør tidligere og de er merkbart stivere.

Må uansett flytte litt på den fordeleren. Skulle selvsagt gjør det så pent og ryddig, og plasserte den helt inntil kanten på torpedoveggen. Dermed kommer jeg ikke til og får dratt skikkelig til ene av kobligenene. Tåpelig.

I tillegg har jeg ikke gjort hjemmeleksa ang ventilen fra Summit: Trodde trykkbryteren var til lampe for varsel om lavt væskenivå, men den er til aktivering av bremselys! Så nå har jeg ingen funksjon for aktivering av varsel lampe. Er det påbudt?

Alle nipler har synlige gjenger. Oppdaget denne feilkilden tidligere. Men overgangsniplene på GM master sylinderen måtte dras til noe vanvittig for å tette! Men sålenge niplene er av messing og mastersylinderen er av støpejern, er det jo uansett nippelen som eventuelt ryker.
« Siste redigering: 12. mai 2011, 08:27 am av Hotrodder »
Good judgement comes from exerience, and a lot of that comes from bad judgement.

Utlogget oldsrodder

• Styremedlem NSRA
  • Guru
  • **
« Svar #110 på: 12. mai 2011, 08:25 am »
Jeg har ikke varsellampe og jeg hørte ingenting om at det var påbudt, men væskebeholderen skal være gjennomsiktig eller ha nivåglass.
Jeg gjør som jeg vil med min bil!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Utlogget Hotrodder

• Medlem NSRA
  • Guru
  • *
« Svar #111 på: 12. mai 2011, 08:32 am »
Ok. Det har jeg kontroll på. Se øverst i bildet. Brembo ettermarkeds væskereservoarer for bakbremser på racing motorsykler. Slangene går ned til toppen av GM master sylinderens reservoar som har fått et lokk med to uttak.

Slangene er VW boble reservedeler og laget for bremsevæske. De bruker visstnok en lignende løsning.

I tillegg til at bremsesystemet lakk over alt, virket ikke den nye kompressoren jeg hadde kjøpt. Sikringen slo ut når jeg prøvde å få den igang. Litt klær jeg hadde kjøpt fra US kom også i gå, og de var i størrelse lagstelt. Dagligbilen var på verksted, men ble ikke ferdig som planlagt, noe som gjorde at visse familieplaner skar seg i går kveld, pluss at vi ikke fikk kjøpt gressklipper som vi hadde planlagt denne dagen (vi har kun en bil).
En skikkelig møkkadag mao.

Jeg fylte og luftet den hydrauliske clutchoverføringen i går også. Det er litt omstendelig fordi det er ingen lufteskrue på slavesylinderen.
Slavesylindren er forresten den tredje jeg prøver. Den originale knakk jeg festet på ved et uhell. Den andre var "Hecho En Mexico" og låseringen som skal stoppe stempelet satt ikke i noe spor(!) så den ble bare skjøvet rett ut ved første drag og bremsevæsken rant ut i clutchhuset. Den jeg har har nå tør jeg nesten ikke montere. Er sikkert noe dritt som skjer da også.
« Siste redigering: 12. mai 2011, 09:52 am av Hotrodder »

Utlogget mr.mopar

• Wizard
  • mopar maniac
« Svar #112 på: 12. mai 2011, 09:21 am »
hehe.en dårlig dag med andre ord.men d blir lysere når allt fungerer ;D.d er vel mange som har hatt sånner dager.holdt på ei heil uke og bygde stabstag på min bil forran.rod endene knakk som fyrsikker etter hvert som jeg prøvde lufta.
33 plymouth delivery panter pink
"It takes a real man to drive a pink car"
71 cuda

Utlogget Hotrodder

• Medlem NSRA
  • Guru
  • *
« Svar #113 på: 12. mai 2011, 11:02 am »
Ahh rod end's ja, ikke si det... ::)
Har tilpasset stabstag foran på min. Måtte sveise på små braketter på rør-bærearmene i rustfritt. Bruker rod ends i 7/16" og har i ettertid begynt å tvile på om de er grove nok. Skulle jeg heller brukt 1/2".

Problemet er at festebrakettene jeg sveiste på bærearmene tåpelig nok er akkurat romslige nok til 7/16 standard dimensjon, men skal jeg opp til 1/2" eller opp til heavy duty 7/16", blir det ikke plass!
Men jeg ser at Welder Series hot rod products selger universal krengingsmemmere (bakre riktignok...) med 3/8" standard rod ends. Har slått meg til ro med det.

Utlogget El Lobo

• Medlem NSRA
  • Wannabe
  • *
« Svar #114 på: 12. mai 2011, 22:57 pm »

Heisann..

Jeg laget bremserør til Buicken , da brukte jeg kobbernikkelrør. De ble ikke "flate" men nærmest runde. Jeg dro ikke
spesielt hardt til , hadde ikke noen problemer med lekasje.

Utlogget Hotrodder

• Medlem NSRA
  • Guru
  • *
« Svar #115 på: 13. mai 2011, 07:51 am »
Det finnes to varianter av 45 graders konen. Den ene kalles boble kon (bubble kone) og den andre kalles dobbeltkon. Begge lages med samme verktøy. Boblekonen er det man har i enden av bremserøret etter første arbeidsoperasjonen på dobbeltkon verktøyet.
Brukes f.eks i Jaguar kaliperne. Har også sett skjøtehylser hvor boblekonen vil være den korrekte å bruke.

Dobbeltkonen brukes når hullet koblingen skal skrus inn i har en utstikkende kon. Boble konen brukes når hullet har en kon som går videre innover. Begge disse koblingene bruker samme fitting og har samme gjengetyper.
En boble kon i enden på et ganske mykt rør vil nok "tre seg ned på " den utstikkende konen i en dobeltkon kobling og gi tetting, men en dobbeltkon kan gi lekkasjeproblemer i et hull beregnet for boble kon.

Dette er hva jeg har lest meg til, men som sagt har jeg problemer, så teorien er tydelivis sterkere enn de praktiske evnene for tiden.....

Kommer til å gjøre visse endringer i bremsesystemet. Fordelingsventilen må dessverre flyttes (for å komme til og få skrudd skikkelig til alle koblingene) så det blir flere hull i torpedoveggen som jeg hadde tettet og lakkert...
Deretter tar jeg nøyaktige mål og kjøper ferdig konede rør i korrekte lengder.

Utlogget 34cheva.v12

• Wannabe
  • **
« Svar #116 på: 15. juni 2011, 10:00 am »

Er denne bakstillinga lik som på XJS V12 5.3 liter ?     finner ikke noe bilde av xjs bakstillinga så må vel avgårde å titte på den.. kan få kjøpt hele dritten billig :)   er stilige disse jag bakstillingene altså :)
Ingen tingen er perfekt orginalt!

Utlogget thomas

• Medlem NSRA
  • Guru
  • *
« Svar #117 på: 15. juni 2011, 10:36 am »
Den der er lik min aksling, XJ 12, 76 mod.
Nyere akslinger, fra 90-tallet tror jeg, har skivene ute på navet.

Thomas.

Utlogget 34cheva.v12

• Wannabe
  • **
« Svar #118 på: 15. juni 2011, 20:33 pm »
Den der er lik min aksling, XJ 12, 76 mod.
Nyere akslinger, fra 90-tallet tror jeg, har skivene ute på navet.

Thomas.

oki... hva er fornuftig pris på noe slik komplett ?
Ingen tingen er perfekt orginalt!

Utlogget thomas

• Medlem NSRA
  • Guru
  • *
« Svar #119 på: 15. juni 2011, 22:09 pm »
Tror jeg betalte 3500 kr. for min. Da er det sperre og 3.54 i utveksling.
Du må påregne en del kronasje i skiver, klosser, kryss osv.

Thomas