Skrevet av Emne: 34 Ford Roadster  (Lest 155649 ganger)

0 medlemmer og 4 gjester leser dette emnet.

Utlogget 34cheva.v12

• Wannabe
  • **
Sv: 34 Ford Roadster
« Svar #120 på: 15. juni 2011, 23:52 pm »
Tror jeg betalte 3500 kr. for min. Da er det sperre og 3.54 i utveksling.
Du må påregne en del kronasje i skiver, klosser, kryss osv.

Thomas

Det var da en grei sum :)  billig det, er det orginalt med sperre i noen av disse også ?
Ingen tingen er perfekt orginalt!

Utlogget thomas

• Medlem NSRA
  • Guru
  • *
« Svar #121 på: 16. juni 2011, 07:16 am »
Ja.
På min var metall-taggene fremdeles på. De sitter på en av boltene til dekslet på klompen. En for utveksling og evt. en for sperre, PL, tror jeg det står på den.

Thomas.

Utlogget Hotrodder

• Medlem NSRA
  • Guru
  • *
« Svar #122 på: 16. juni 2011, 08:09 am »
Skulle ikke du bygge med BMW bakstilling da Cheva?

Dersom jeg hadde startet byggingen i dag, hadde jeg valgt en annen bakstilling en den gamle Jaguar IRS'en.
Jeg ville kanskje brukt den nyere Jaguar typen, eller en fra C3 Corvette. Sistnevnte er en langt mer "seiglivet veteranbil" enn de gamle Jaguarene, noe som sikrer deletingang og kunnskapsnivå.

De klassiske Jaguar bakstillingene er relativt tunge, tungvinte å vedlikeholde (prøv å skru av bremsekalipperne f.eks) og kunnskapen om de rundt omkring er synkende. Deletilgangen er grei foreløbig, men det overrasker meg ikke om den forverres ettersom tiden går. Bilene som akselen originalt står på er jo stort sett veteranbiler.
Og da har jeg ikke engang nevnt shimmingen...
Good judgement comes from exerience, and a lot of that comes from bad judgement.

Utlogget 34cheva.v12

• Wannabe
  • **
« Svar #123 på: 16. juni 2011, 09:03 am »
Skulle ikke du bygge med BMW bakstilling da Cheva?

Dersom jeg hadde startet byggingen i dag, hadde jeg valgt en annen bakstilling en den gamle Jaguar IRS'en.
Jeg ville kanskje brukt den nyere Jaguar typen, eller en fra C3 Corvette. Sistnevnte er en langt mer "seiglivet veteranbil" enn de gamle Jaguarene, noe som sikrer deletingang og kunnskapsnivå.

De klassiske Jaguar bakstillingene er relativt tunge, tungvinte å vedlikeholde (prøv å skru av bremsekalipperne f.eks) og kunnskapen om de rundt omkring er synkende. Deletilgangen er grei foreløbig, men det overrasker meg ikke om den forverres ettersom tiden går. Bilene som akselen originalt står på er jo stort sett veteranbiler.
Og da har jeg ikke engang nevnt shimmingen...

He He, joda blir nok BMW bakstilling her, men den er fin å se på jaguar bakstillinga også så fikk lyst på å ha en slik på hylla :)
Ser jo ikke så komplisert ut den da men synet kan bedra :)
BMW bakstillingen er i alle fall grei å skru på,lett og har stor tilgang på deler :)
Den bmw bakstillinga jeg kjøpte var av diesel som blir litt feil utv. (2.87) og uten sperre da selfølgelig så jeg må på shopping :)

Utlogget Hotrodder

• Medlem NSRA
  • Guru
  • *
« Svar #124 på: 16. juni 2011, 09:40 am »
Jaguar bakstillingen er ikke så komplisert, men ting er så forb... tungvint.

Et eksempel: Du får ikke av skivene uten først å fjerne kalipperne. Tross alt ikke uvanlig, men kalipperne kan ikke fjernes før de nedre bærearmene er fjernet (det blir for trangt. Du kommer ikke til. Og om du mot formodning kommer til og får løst de, klarer du ikke å festet de skikkelig igjen etterpå med bærearmene på plass.)
I og med at de øvre bærearmene selvsagt må fjernes dersom skivene skal vekk, blir det i praksis full nedriving av bakstillingen dersom du skal bytte skiver eller overhale kalipperne.

Og har du ikke et hull i gulvet over bakstillingen må akselen ned også for å bytte bremseklosser eller justere håndbrekk mekanismen.
Alle skruer sitter med låsetråd.
Det er shims "over alt".

Det beste er å få bakstillingen ned fra bilen og snu den opp/ned. Da kommer man enklest til. Har man tilgang på grav, kan man sikkert jobbe på undersiden av bakstillingen i stede for å ta den ned og snu den opp/ned, men hvor mange har grav? Å ligge på gulvet under bilen å jobbe underfra er som mange sikkert har oppdaget drit-tungt, og mørkt, pluss at man ofte får lite krefter på verktøyet på grunn av arbeids stillingen.
Good judgement comes from exerience, and a lot of that comes from bad judgement.

Utlogget 34cheva.v12

• Wannabe
  • **
« Svar #125 på: 16. juni 2011, 11:52 am »
Jaguar bakstillingen er ikke så komplisert, men ting er så forb... tungvint.

Et eksempel: Du får ikke av skivene uten først å fjerne kalipperne. Tross alt ikke uvanlig, men kalipperne kan ikke fjernes før de nedre bærearmene er fjernet (det blir for trangt. Du kommer ikke til. Og om du mot formodning kommer til og får løst de, klarer du ikke å festet de skikkelig igjen etterpå med bærearmene på plass.)
I og med at de øvre bærearmene selvsagt må fjernes dersom skivene skal vekk, blir det i praksis full nedriving av bakstillingen dersom du skal bytte skiver eller overhale kalipperne.

Og har du ikke et hull i gulvet over bakstillingen må akselen ned også for å bytte bremseklosser eller justere håndbrekk mekanismen.
Alle skruer sitter med låsetråd.
Det er shims "over alt".

Det beste er å få bakstillingen ned fra bilen og snu den opp/ned. Da kommer man enklest til. Har man tilgang på grav, kan man sikkert jobbe på undersiden av bakstillingen i stede for å ta den ned og snu den opp/ned, men hvor mange har grav? Å ligge på gulvet under bilen å jobbe underfra er som mange sikkert har oppdaget drit-tungt, og mørkt, pluss at man ofte får lite krefter på verktøyet på grunn av arbeids stillingen.

He he... hørtes service vennlig ut ;)  nei det blir nok bimmers driv verk på meg :)

Utlogget ozzy

• Medlem NSRA
  • Wannabe
  • *
« Svar #126 på: 16. juni 2011, 15:35 pm »

Hei folkens, henger meg på her.
Har Jag IRS i rodden selv, blir litt forundret over at dette skal gjøres så komplisert.
Hvor ofte bytter man egentlig skiver og klosser på en rod som kjøres noen mil hver sommer?
Hvorfor skal man skimse om en aksel som er urørt? Ved demontering må man selvsagt sørge for at skims settes tilbake på samme plass.
Justering av håndbrekkwire forgår i forkant ved bruk av org. wire!
Deletilgang er kurrant og den vil nok være det all den tid disse bilene blir tatt vare på og IRS'ene går til resirk på div rodder og kitcars, da ville jeg vært mere bekymret for tilgang på BMW parts om en del år...

Jag IRS tåler en del bank, fås med og uten sperre, fås i forskjellige utvekslinger, fås i forskjellige bredder og har samme boltmønster som Chevrolet.

Nils

Utlogget Hotrodder

• Medlem NSRA
  • Guru
  • *
« Svar #127 på: 16. juni 2011, 17:16 pm »
Siden også jeg bygger med denne akselen håper jeg at jeg deler ditt syn på den etter en tids bruk.

Ettersom bremseklossene for håndbrekket slites, endres geometrien på funksjonen og må etterstrammes, ellers får man ikke nok kraft på den. Har man et hull i gulvet er det ikke noe problem.
Jeg måtte lage meg et eget opplegg for håndbrekket. Det beste er sikkert å bruke det originale, hvis mulig.

Etter ca 120-130 tusen km må Jaguar akselen vanligvis overhales (det sier ihvertfall Jaguar folkene selv). Det er dyrt og tidkrevende. Har man en aksel som ikke har gått stort, holder jo dette for mange års bruk på en rod, men kjøper man en brukt aksel, kan den jo gjerne ha gått over 100 tusen.

Utlogget Hotrodder

• Medlem NSRA
  • Guru
  • *
« Svar #128 på: 10. juli 2011, 16:04 pm »
Etter masse tenking og prøving er de hjemmelagde panserlåsene på plass. Nå kan panseret åpnes fra begge sider, og det sitter godt sikret når det er i lås.
Panseråpningen på disse bilene er jo langs hengselen langs midten av toppdelen. Når den er sveist i ett som på min, må selvsagt helt ny mekanisme inn. Ting er å få kjøpt, men må ofte tilpasse ytterligere og koster masse.
Tenkte først på hengsler i bakkant for en vanlig åpning, men det krevde veldig store inngrep i torpedoveggen. Sideåpning er tøft, men upraktisk hvis man trenger tilgang til "feil" side. Løsningen ble en type lås som også fungerer som hengsel. De er gjort justerbare, slik at panseret akkurat går i lås når det trykkes ned. Dermed slipper jeg panserfjær som ellers er nødvendig for at ikke panseret skal vibrere når det står i lås.

Det forenklet endel at 34 Ford originalt har et hengsel gående innenfor falsen på kanten av panseret. I denne hengselen sveiste jeg på hakene som skal stå nede i låsene på pansersidene.

« Siste redigering: 12. juli 2011, 09:34 am av Hotrodder »

Utlogget Hotrodder

• Medlem NSRA
  • Guru
  • *
« Svar #129 på: 13. august 2011, 21:48 pm »
Holder på med gasspedalen akkurat nå. Lager den selv, slik at den blir i samme stil som de andre to. Går litt seint. Er viktig å få riktig utveksling på den. Altfor lett eller altfor tung gasspedal er ikke bra.

Ellers er bremsesystemet nå fylt med væske og kjennes bra ut. Strevde litt med det. Ble noen lekkasjer underveis pga at jeg hadde laget falsene for "flate". I tillegg måtte jeg bytte hovedsylinderen. Den helt nye jeg hadde lakk i bakkant. Når jeg uansett måtte bytte, oppgradete jeg til en i aluminum. Sparer endel vekt. De støpejerns klumpene veier endel!

Varmeapparatet er også på plass. Fra under setet på en helt ny VW Transporter som skulle bygges om til varevogn. Fikk det gratis fordi han som hadde det likte hot rod prosjektet så godt! :mrgreen:
Bygde om fronten på det, slik at jeg kan strekke to slanger opp til ruta og to ned til beina.
Det henter friskluft fra utenfor bilen. innsugs-luka blir skjult bak bakre del av louversene på høyre panserside.

« Siste redigering: 14. august 2011, 00:10 am av Hotrodder »

Utlogget Hotrodder

• Medlem NSRA
  • Guru
  • *
« Svar #130 på: 14. august 2011, 17:55 pm »
Da er siste pedalen klar. Laget den slik at den festes på gearkasse-dekselet i stede for på torpedoveggen. Vil holde torpedoveggen så ren som mulig.

Utlogget Hotrodder

• Medlem NSRA
  • Guru
  • *
« Svar #131 på: 18. august 2011, 20:37 pm »

Utlogget Runner

• Medlem NSRA
  • Knowitall
  • *
« Svar #132 på: 18. august 2011, 21:59 pm »
Oi ratt også ;D
Helgeland Rod n Custom

Utlogget Hotrodder

• Medlem NSRA
  • Guru
  • *
« Svar #133 på: 19. august 2011, 08:10 am »
Vi får se hvordan dette ender ut... ::)

Utlogget thomas

• Medlem NSRA
  • Guru
  • *
« Svar #134 på: 19. august 2011, 09:51 am »
Med tanke på de resultatene du har fått på det andre du har laget, så blir nok dette godt også. ;D
Må si at jeg beundrer ditt pågangsmot. Jeg tar som regel den enkle veien ved å kjøpe det som trengs.
DU kan virkelig si at du har bygd bilen selv.

Thomas.